sábado, 18 de febrero de 2017

VITAMINA K2, BONA PER ALS TEUS OSSOS I COR

La vitamina K2, evita que el calci es dipositi a la artèries reduint riscos vasculars. Perquè els ossos aprofitin el calci de la dieta, són essencials les vitamines D i K2 La vitamina K2 resulta deficitària en un elevat percentatge de població i ha despertat un gran interès a causa del seu paper en la utilització del calci de la dieta. Estudis recents la mostren com una aliada de la salut cardiovascular i òssia.

La vitamina K2 és tan desconeguda com crucial. El grup de vitamines K va ser descrit per primera vegada el 1929 associant la seva activitat als processos de coagulació. Però la vitamina K, té variants: la K1 (fitomenadiona), que està implicada en la coagulació, i la K2 (menaquinona), que té un paper essencial en la utilització del calci de la dieta.

Els experts han detectat cert dèficit d'aquesta vitamina a la majoria de la població, el que probablement es degui al fet que la dieta occidental ens ofereix pocs aliments que la contenen. Al Japó, tradicionalment, es consumeix natto, un fermentat de faves de soja molt ric en K2, però pel seu sabor agre, la seva textura llimac i la seva forta olor és difícil introduir el costum de prendre-ho aquí.

Alguns formatges molt fermentats també aporten aquesta vitamina, però no sé solen consumir diàriament ni en grans quantitats. 

QUE FA PER TU.

De la vitamina K2 es destaquen les següents accions:
◾Retira el calci de la circulació: està implicada en la captació del calci dels vasos sanguinis, reduint la possibilitat que es dipositi en les seves parets i pugui produir un accident cardiovascular.
◾Es un activador de la vitamina D: sense la mediació de la vitamina K2, la vitamina D difícilment pot fixar el calci a l'os.
◾Estimula la formació de teixit ossi: la vitamina K2 activa la proteïna necessària per formar els cristalls de calci que es dipositen en l'os (ostocalcina).

PER QUE HI HA VITAMINA K2 EN COMPLEMENTS OSSIS

La vitamina D està omnipresent en els complements nutricionals ossis, però les recents evidències recolzen que comenci a incloure també l'K2.
 L'interès per la vitamina K2 va augmentar després de la publicació de diversos estudis científics que demostraven la seva acció positiva sobre els ossos.
 Per exemple, un estudi realitzat en dones japoneses madures constatar que les que prenien habitualment natto (font natural de K2) tenien menys risc de patir fractures de maluc (Nutrition 2001), el que demostrava que amb el consum regular de K2 aquestes dones conservaven uns ossos més densos.

Per augmentar la massa òssia, cal que les cèl·lules constructores (osteoblasts) siguin suficients en nombre i activitat per vèncer l'acció de les cèl·lules destructores (osteoclasts). Podríem dir que el calci és el "ciment" dels ossos, i els osteoblasts serien els operaris que peguen aquest "ciment". 
Però tenir a la seva disposició molt de ciment (és a dir, donar-los molt de calci) no vol dir que els ossos comencin a usar-lo de forma eficient, tal com es conclou en l'estudi de Rotterdam, que va observar que les dones madures que prenien molt de calci no aconseguien major protecció enfront de l'osteoporosi (Journal of Nutrition 2004).

La vitamina D sol estar present en la majoria dels complements nutricionals per a la salut òssia perquè augmenta el nombre de osteoblasts. 
Aquestes cèl·lules acumulen calci en la seva forma útil, unit a una proteïna, l'osteocalcina, de manera que la vitamina D pot ordenar la seva fixació a l'os. Però la nova generació de complements ossis inclou també la vitamina K2 perquè facilita la unió del calci a l'osteocalcina i també influeix en el balanç de construcció-destrucció de l'os, perquè frena l'acció dels osteoclasts o cèl·lules destructores.

ES BO PRENDRE CALCI? 

No hi ha dubte que el calci és el ciment que endureix els ossos. L'esquelet és un òrgan viu sotmès a una constant destrucció i reconstrucció del seu teixit, especialment quan creix. És com si tirés baix alguns envans per aixecar altres i així ampliar la casa. 
Aquest creixement es produeix durant tota la infància i adolescència i aconsegueix el seu màxim en la joventut. A partir dels 24 anys, aproximadament, s'equilibren aquests processos de remodelat de l'os (destrucció-construcció) i s'inicia una acció de manteniment. Amb el pas dels anys, el desgast li va guanyant la partida a la reparació, i això es tradueix en una descalcificació progressiva de l'os.

Vist així, prendre molt de calci quan l'os creix proveiria d'una bona reserva a l'os i en etapes posteriors compensaria la pèrdua. Tot i que les recomanacions d'experts en les últimes 4 o 5 dècades han anat en aquest sentit, sembla ser que la qüestió no és tan simple. 
Comença haver nombrosos estudis científics que demostren que només amb prendre calci no es prevé l'osteoporosi i que, en canvi, pot suposar major risc d'infart perquè el calci es diposita en els vasos sanguinis.

ELS ALTRES ALIATS DE L'OS 

Però per tenir uns ossos sans, a més de la vitamina K2, hi ha altres nutrients indispensables per fixar el calci.

La vitamina D: és imprescindible per a fixar el calci a l'os. Aquesta vitamina està present en la seva forma D3 en aliments d'origen animal (fetge, ous, olis de peix, etc.) i com D2 en aliments de tipus vegetal (bolets, verdures de fulles verdes, nous, llavors de lli o sèsam i derivats de la soja). L'activació de les dues formes de vitamina es produeix a la pell per acció de la radiació solar. Contràriament al que semblaria en un país assolellat com el nostre, cada vegada hi ha més gent amb falta d'aquesta vitamina, sobretot nens, dones embarassades i adults majors de 45 anys.

Silici: aquest mineral forma part de les estructures elàstiques d'ossos, músculs i tendons. Confereix a l'os el grau de flexibilitat que el fa resistent. Tot i que és sobreabundant en la naturalesa, la forma aprofitable per l'organisme és com àcid ortosilícic i el contenen fruites i vegetals (aprofitable en un 10-30%) i també llavors i cereals (aprofitable entre un 30-50%).

Vitamina C: tots els teixits amb funció sustentació i barrera de l'organisme només es construeixen de forma saludable en presència de vitamina C. És abundant en fruites i verdures fresques especialment àcides.

Magnesi: participa en més de 300 reaccions biològiques i més del 60% del magnesi de l'organisme s'acumula en els ossos. Cal tenir prou magnesi perquè la vitamina D i el calci procedents de la dieta s'absorbeixin a l'intestí. Aquest mineral abunda en fruits secs, cacau, cereals, vegetals de fulla verda i en alguns llegums.

Una microflora intestinal saludable: la presència de microorganismes beneficiosos a l'intestí promou el bon funcionament digestiu i garanteix l'absorció de nutrients, entre ells el silici, la vitamina D i el calci.

 AMIGA DEL COR

La vitamina K2 també és favorable per a la salut cardiovascular. Vegem per què. La arteriosclerosi comença amb l'acumulació de greixos circulants en les parets dels vasos que formen la placa ateromatosa. 
Aquesta placa s'endureix amb el dipòsit de calci, i d'aquesta manera les artèries, a més d'estrènyer-, perden elasticitat i augmenta el risc d'accidents vasculars. Per això l'Institut Mèdic Nord-americà adverteix que prendre només suplements de calci, sobretot a partir dels 45 anys i en les dones properes a la menopausa, augmenta el risc de patir un infart (Nutrition Today 2016).


La capacitat de la K2 de retirar el calci dels vasos frena l'avanç de l'arteriosclerosi. D'aquí que en els últims temps trobem complements nutricionals per regular els nivells de colesterol que també inclouen la vitamina K2 (Florase-Colesterol), ja que, quan es detecten problemes de colesterol, solen associar cert grau d'arteriosclerosi. 
Aquesta vitamina, en mobilitzar el calci de la sang cap als ossos, suposa un doble benefici: redueix el risc d'accidents vasculars i augmenta la reserva òssia de calci.

Un altre nouvingut al mercat dietètic és un complement nutricional amb K2 que aporta avantatges òssies i cardiovasculars (Oxacor). L'aportació extra de vitamina D (promou l'absorció del calci procedent de la dieta i la seva fixació a l'os) i de vitamina K2 (trasllada el calci circulant cap als ossos i facilita l'activitat constructora de massa òssia de la vitamina D), juntament amb lactobacilus reuteri (equilibra la flora millorant així l'absorció del calci), fa que aquest tipus de complements nutricionals optimitzi l'aprofitament del calci de la dieta per part de l'organisme allà on més ho necessita.


No hay comentarios:

Publicar un comentario