sábado, 25 de febrero de 2017

5 PLANTES PER A ALLEUJAR EL REFREDAT

Mocs, tos, mal de cap, malestar general, ¿et sonen aquests símptomes? Sí, és l'habitual quan som víctimes d'una grip o d'un refredat. 
Per ajudar a passar el tràngol de la manera més còmode i amb menys molèsties, tenim plantes medicinals que pugen les defenses o alleugen els símptomes, com l'equinàcia, l'eucaliptus, la farigola, el trepó i el plantatge.

Tots els hiverns, qui més qui menys, cau víctima d'un refredat o una grip. A diferència de les malalties causades pels bacteris que podem combatre amb antibiòtics, les grips i refredats d'origen víric són més difícils de tractar, i la millor estratègia és reforçar el nostre propi sistema immune perquè ens diefienda i es desfaci d'aquests microorganismes el més ràpidament possible.

Recorrent a la farmaciola de la fitoteràpia, podem trobar molts aliats per reforçar les nostres defenses i passar més fàcilment el tràngol d'un refredat o una grip. Comptem amb plantes immunoestimulants, expectorants i calmants, les qualitats podem augmentar si les combinem amb un pròpolis de bona qualitat, que potenciï les nostres defenses. 
De fet, el pròpolis és molt útil en aquests casos, perquè, a més de ser immunoestimulant, calmar el dolor, ser antiinflatorio, antioxidant i fins i tot desintoxicant, és un bon bactericida que manté a ratlla el creixement bacterià, prevenint infeccions secundàries causades per bacteris.

EQUINÀCEA

Reforça i prevé

L'equinàcia (Equinacea purpurea) és una planta reconeguda mundialment per la seva capacitat per estimular les defenses naturals del nostre organisme i prevenir infeccions. Aquesta qualitat s'ha de la seva riquesa en polisacàrids d'alt pes molecular que tenen activitat immunoestimulant i que aconsegueixen que siguin les nostres pròpies defenses les que ens protegeixin de grips, refredats i fins i tot d'altres infeccions com cistitis, infeccions de coll, etc. A més d'incrementar les defenses naturals del nostre organisme, l'equinàcia també té propietats antivirals, antibacterianes, antiinflamatòries, analgèsiques, antitèrmiques i antiradicals lliures.

En síntesi: estimula les defenses de l'organisme i té propietats antimicrobianes.

Quan actua: prenent-uns dies o setmanes abans, actua de manera preventiva; per calmar i alleujar, els seus efectes es comencen a notar a les poques hores.

Com prendre-ho: en comprimits o extracte, i combinada amb altres plantes medicinals en forma de xarops i extractes.

Tingues en compte: els experts recomanen no prolongar el tractament més enllà de 8 setmanes seguides, per mantenir la seva eficàcia.

EUCALIPTUS

Vies lliures

L'eucaliptus (Eucalyptus globulus Labill.) És un gran aliat de les vies respiratòries i un recurs fantàstic per mantenir-les lliures. Davant d'un refredat, però també si es pateix d'al·lèrgia o de sinusitis, les mucoses del nas s'inflamen i fan augmentar, deixant menys espai per a l'entrada de l'aire. L'eucaliptol, un dels principis d'aquesta planta, redueix la inflamació en actuar sobre un dels enzims productora de prostaglandines proinflamatòries.
 A més, aquesta planta ajuda a fluïdificar la mucositat i estimula els moviments dels cilis respiratoris que s'encarreguen d'empènyer la mucositat cap a fora. Aquesta acció coordinada facilita l'expulsió de les mucositats i la respiració.

En síntesi: desinflama les vies respiratòries, les obre i facilita l'expulsió de la mucositat.

Quan actua: a les poques hores de la seva ingestió, i en pocs minuts si s'inhala el seu oli essencial.

Com prendre-ho: en infusió o combinat amb altres plantes en forma de xarop o extractes. També es poden fer bafs d'aigua calenta amb unes gotes del seu oli essencial.

Tingues en compte: el seu oli essencial d'administrar amb precaució als nens, dones embarassades i en període de lactància.

FARIGOLA

Antibiòtic natural

L'acció antibacteriana de la farigola (Thymus vulgaris) es coneix des de fa segles, de fet al segle XIX ja es feia servir com un eficaç desinfectant. En l'actualitat s'ha pogut confirmar que el seu oli essencial i alguns components fenòlics de la farigola posseeixen acció antibacteriana i també antifúngica i antivírica. 
Paral·lela a aquesta acció, la farigola també ajuda a activar les nostres defenses i a alleujar i prevenir faringitis i laringitis, és expectorant i facilita l'expulsió del moc. A més, el seu oli essencial té timol i carvacrol, que són antiespasmòdics que ajuden a relaxar les fibres musculars dels bronquis i la gola, evitant la tos improductiva (tos seca).

En síntesi: ajuda a prevenir infeccions i a eliminar la mucositat, i calma la tos improductiva.

Quan actua: a les poques hores de la seva presa.

Com prendre-ho: només en infusió o combinat amb altres plantes en forma de xarop o extractes. Fins i tot s'afegeix a xarops i aerosols bucals de pròpolis.

Tingues en compte: com a tractament preventiu, és recomanable prendre una infusió cada matí.

TREPÓ

Contra la tos

El trepó (Verbascum thapsus L.) és un dels millors remeis naturals per combatre la tos improductiva, és a dir la que no ens ajuda a eliminar mucositat. Aquesta planta és molt rica en mucílags, que estoven i redueixen la formació de mucositat en els pulmons. 

Simultàniament, facilita l'eliminació d'aquesta mucositat a través d'estimular els esternuts i la tos productiva. D'aquesta manera ajuda a frenar l'avanç de la infecció ja que redueix la mucositat on poden proliferar els microorganismes causants de grips, refredats i altres molèsties respiratòries.

En síntesi: calma la tos, redueix la producció de mucositat i afavoreix la seva expulsió.

Quan actua: a les poques hores de la seva ingesta.

Com prendre-ho: combinat amb altres plantes en forma d'extractes i xarops.

Tingues en compte: que també resulta molt útil per alleujar la inflamació de gola i les afeccions al·lèrgiques que es manifesten com rinitis i asmes.

PLANTATGE

Mucositat a ratlla

El Plantatge (Plantago major L.) és molt útil per alleujar refredats bronquials, asma, bronquitis i altres afeciones respiratòries, ja que gràcies a la seva riquesa en mucílags i heteròsids secoiridoïdes com la aucubina, fluïdifica la mucositat i alleuja la tos seca però sense alterar la tos o els esternuts, que ajuden a expulsar la mucositat. 
A més, la aucubina i catalpol també són molt útils per desinflamar les vies respiratòries i combatre virus i bacteris. Els seus principis s'aprofiten millor i són més efectius si ho combinem amb pròpolis o amb altres plantes expectorants, com el trepó o l'eucaliptus.


sábado, 18 de febrero de 2017

VITAMINA K2, BONA PER ALS TEUS OSSOS I COR

La vitamina K2, evita que el calci es dipositi a la artèries reduint riscos vasculars. Perquè els ossos aprofitin el calci de la dieta, són essencials les vitamines D i K2 La vitamina K2 resulta deficitària en un elevat percentatge de població i ha despertat un gran interès a causa del seu paper en la utilització del calci de la dieta. Estudis recents la mostren com una aliada de la salut cardiovascular i òssia.

La vitamina K2 és tan desconeguda com crucial. El grup de vitamines K va ser descrit per primera vegada el 1929 associant la seva activitat als processos de coagulació. Però la vitamina K, té variants: la K1 (fitomenadiona), que està implicada en la coagulació, i la K2 (menaquinona), que té un paper essencial en la utilització del calci de la dieta.

Els experts han detectat cert dèficit d'aquesta vitamina a la majoria de la població, el que probablement es degui al fet que la dieta occidental ens ofereix pocs aliments que la contenen. Al Japó, tradicionalment, es consumeix natto, un fermentat de faves de soja molt ric en K2, però pel seu sabor agre, la seva textura llimac i la seva forta olor és difícil introduir el costum de prendre-ho aquí.

Alguns formatges molt fermentats també aporten aquesta vitamina, però no sé solen consumir diàriament ni en grans quantitats. 

QUE FA PER TU.

De la vitamina K2 es destaquen les següents accions:
◾Retira el calci de la circulació: està implicada en la captació del calci dels vasos sanguinis, reduint la possibilitat que es dipositi en les seves parets i pugui produir un accident cardiovascular.
◾Es un activador de la vitamina D: sense la mediació de la vitamina K2, la vitamina D difícilment pot fixar el calci a l'os.
◾Estimula la formació de teixit ossi: la vitamina K2 activa la proteïna necessària per formar els cristalls de calci que es dipositen en l'os (ostocalcina).

PER QUE HI HA VITAMINA K2 EN COMPLEMENTS OSSIS

La vitamina D està omnipresent en els complements nutricionals ossis, però les recents evidències recolzen que comenci a incloure també l'K2.
 L'interès per la vitamina K2 va augmentar després de la publicació de diversos estudis científics que demostraven la seva acció positiva sobre els ossos.
 Per exemple, un estudi realitzat en dones japoneses madures constatar que les que prenien habitualment natto (font natural de K2) tenien menys risc de patir fractures de maluc (Nutrition 2001), el que demostrava que amb el consum regular de K2 aquestes dones conservaven uns ossos més densos.

Per augmentar la massa òssia, cal que les cèl·lules constructores (osteoblasts) siguin suficients en nombre i activitat per vèncer l'acció de les cèl·lules destructores (osteoclasts). Podríem dir que el calci és el "ciment" dels ossos, i els osteoblasts serien els operaris que peguen aquest "ciment". 
Però tenir a la seva disposició molt de ciment (és a dir, donar-los molt de calci) no vol dir que els ossos comencin a usar-lo de forma eficient, tal com es conclou en l'estudi de Rotterdam, que va observar que les dones madures que prenien molt de calci no aconseguien major protecció enfront de l'osteoporosi (Journal of Nutrition 2004).

La vitamina D sol estar present en la majoria dels complements nutricionals per a la salut òssia perquè augmenta el nombre de osteoblasts. 
Aquestes cèl·lules acumulen calci en la seva forma útil, unit a una proteïna, l'osteocalcina, de manera que la vitamina D pot ordenar la seva fixació a l'os. Però la nova generació de complements ossis inclou també la vitamina K2 perquè facilita la unió del calci a l'osteocalcina i també influeix en el balanç de construcció-destrucció de l'os, perquè frena l'acció dels osteoclasts o cèl·lules destructores.

ES BO PRENDRE CALCI? 

No hi ha dubte que el calci és el ciment que endureix els ossos. L'esquelet és un òrgan viu sotmès a una constant destrucció i reconstrucció del seu teixit, especialment quan creix. És com si tirés baix alguns envans per aixecar altres i així ampliar la casa. 
Aquest creixement es produeix durant tota la infància i adolescència i aconsegueix el seu màxim en la joventut. A partir dels 24 anys, aproximadament, s'equilibren aquests processos de remodelat de l'os (destrucció-construcció) i s'inicia una acció de manteniment. Amb el pas dels anys, el desgast li va guanyant la partida a la reparació, i això es tradueix en una descalcificació progressiva de l'os.

Vist així, prendre molt de calci quan l'os creix proveiria d'una bona reserva a l'os i en etapes posteriors compensaria la pèrdua. Tot i que les recomanacions d'experts en les últimes 4 o 5 dècades han anat en aquest sentit, sembla ser que la qüestió no és tan simple. 
Comença haver nombrosos estudis científics que demostren que només amb prendre calci no es prevé l'osteoporosi i que, en canvi, pot suposar major risc d'infart perquè el calci es diposita en els vasos sanguinis.

ELS ALTRES ALIATS DE L'OS 

Però per tenir uns ossos sans, a més de la vitamina K2, hi ha altres nutrients indispensables per fixar el calci.

La vitamina D: és imprescindible per a fixar el calci a l'os. Aquesta vitamina està present en la seva forma D3 en aliments d'origen animal (fetge, ous, olis de peix, etc.) i com D2 en aliments de tipus vegetal (bolets, verdures de fulles verdes, nous, llavors de lli o sèsam i derivats de la soja). L'activació de les dues formes de vitamina es produeix a la pell per acció de la radiació solar. Contràriament al que semblaria en un país assolellat com el nostre, cada vegada hi ha més gent amb falta d'aquesta vitamina, sobretot nens, dones embarassades i adults majors de 45 anys.

Silici: aquest mineral forma part de les estructures elàstiques d'ossos, músculs i tendons. Confereix a l'os el grau de flexibilitat que el fa resistent. Tot i que és sobreabundant en la naturalesa, la forma aprofitable per l'organisme és com àcid ortosilícic i el contenen fruites i vegetals (aprofitable en un 10-30%) i també llavors i cereals (aprofitable entre un 30-50%).

Vitamina C: tots els teixits amb funció sustentació i barrera de l'organisme només es construeixen de forma saludable en presència de vitamina C. És abundant en fruites i verdures fresques especialment àcides.

Magnesi: participa en més de 300 reaccions biològiques i més del 60% del magnesi de l'organisme s'acumula en els ossos. Cal tenir prou magnesi perquè la vitamina D i el calci procedents de la dieta s'absorbeixin a l'intestí. Aquest mineral abunda en fruits secs, cacau, cereals, vegetals de fulla verda i en alguns llegums.

Una microflora intestinal saludable: la presència de microorganismes beneficiosos a l'intestí promou el bon funcionament digestiu i garanteix l'absorció de nutrients, entre ells el silici, la vitamina D i el calci.

 AMIGA DEL COR

La vitamina K2 també és favorable per a la salut cardiovascular. Vegem per què. La arteriosclerosi comença amb l'acumulació de greixos circulants en les parets dels vasos que formen la placa ateromatosa. 
Aquesta placa s'endureix amb el dipòsit de calci, i d'aquesta manera les artèries, a més d'estrènyer-, perden elasticitat i augmenta el risc d'accidents vasculars. Per això l'Institut Mèdic Nord-americà adverteix que prendre només suplements de calci, sobretot a partir dels 45 anys i en les dones properes a la menopausa, augmenta el risc de patir un infart (Nutrition Today 2016).


La capacitat de la K2 de retirar el calci dels vasos frena l'avanç de l'arteriosclerosi. D'aquí que en els últims temps trobem complements nutricionals per regular els nivells de colesterol que també inclouen la vitamina K2 (Florase-Colesterol), ja que, quan es detecten problemes de colesterol, solen associar cert grau d'arteriosclerosi. 
Aquesta vitamina, en mobilitzar el calci de la sang cap als ossos, suposa un doble benefici: redueix el risc d'accidents vasculars i augmenta la reserva òssia de calci.

Un altre nouvingut al mercat dietètic és un complement nutricional amb K2 que aporta avantatges òssies i cardiovasculars (Oxacor). L'aportació extra de vitamina D (promou l'absorció del calci procedent de la dieta i la seva fixació a l'os) i de vitamina K2 (trasllada el calci circulant cap als ossos i facilita l'activitat constructora de massa òssia de la vitamina D), juntament amb lactobacilus reuteri (equilibra la flora millorant així l'absorció del calci), fa que aquest tipus de complements nutricionals optimitzi l'aprofitament del calci de la dieta per part de l'organisme allà on més ho necessita.


sábado, 11 de febrero de 2017

ALOE CONTRA L'ACIDESA I EL RESTRENYIMENT




El suc d'àloe vera és un excel·lent remei contra l'acidesa estomacal, i el sèver de l'àloe ferox un magnífic remei contra elestreñemiento. 
Com veus àloes n'hi ha molts. 





Quin necessites?

Existeixen més de 200 varietats de àloes, totes elles amb un aspecte molt semblant, però amb diferents composicions de manera que només algunes resulten interessants per cuidar la nostra salut. 
D'aquesta gran família, hi ha dues varietats que ens ajuden molt a mantenir el benestar i la vitalitat del nostre aparell digestiu.

◾L'àloe vera (Aloe barbadensis Miller) és una planta d'origen centreamericà amb reconeguts beneficis gràcies a la seva riquesa en polisacàrids d'alt pes molecular. 
De l'interior de les seves fulles s'obté un gel amb múltiples propietats: cicatritzants, antiinflamatòries, antiulcerosas, immunomoduladores, antivirals, antitumorals, etc. 
Aquestes qualitats converteixen aquest gel en una gran ajuda per regenerar i cicatritzar la mucosa digestiva, sent útil en el cas d'úlcera gàstrica i altres patologies. 
També és molt adequat per a alleujar problemes intestinals, ja que afavoreix la neutralització de l'acidesa estomacal i millora certs problemes inflamatoris.

◾L'àloe ferox (Aloe ferox Mill.) és una varietat africada de àloe. De les seves fulles fresques s'obté un suc anomenat sèver, ric en aloínas, que s'utilitza sobretot per a tractar el restrenyiment, gràcies a dues accions. 
D'una banda, estimula el moviment dels intestins, fent que s'acceleri el trànsit intestinal i, al mateix temps, estimula la secreció de fluids cap a la llum intestinal, ajudant a lubricar i facilitant l'expulsió.


sábado, 4 de febrero de 2017

ANTIINFLAMATORIS NATURALS CONTRA EL DOLOR ARTICULAR


El dolor articular provocat per les malalties reumatològiques (artrosi, artritis, etc.) provoca un gran consum d'antiinflamatoris i protectors estomacals. Et mostrem les alternatives naturals a aquests fàrmacs, que, a més d'alleujar el dolor i prevenir la cronificació de les molèsties, no tenen efectes secundaris.

El top ten dels recursos naturals antidolor

Algunes plantes, espècies culinàries, arrels i àcids grassos funcionen com a veritables antiinflamatoris que calmen el dolor, redueixen la inflamació i eviten els conseqüents problemes estomacals dels fàrmacs. Aquí tens una selecció de provada eficàcia.

 
1. Àcids grassos poliinsaturats: l'àcid gras poliinsaturat GLA, precursor de l'omega 6, present en les llavors de lli, així com l'omega 3, abundant en l'oli de peix blau, redueix la inflamació i el desgast de cartílag i contribueix a disminuir el dolor articular. Si el dolor està provocat per l'artritis, es poden prendre unes 4 perles d'omega 3 (EPA) i consumir habitualment llavors de lli.

2. Cúrcuma: gràcies als antioxidants que posseeix, aquesta arrel té un poder antiinflamatori similar als corticoides (sense els seus efectes secundaris), pel que resulta de gran ajuda per alleujar els dolors articulars crònics. L'ideal és prendre-la en comprimits o càpsules que garanteixin el contingut dels seus principis actius. Cal prendre 2 comprimits al dia (matí i tarda).

3. Jengibre: fresc, en pols o en el seu extracte sec en càpsules, prendre gingebre ajuda a reduir el dolor en els processos inflamatoris osteoarticulars gràcies als gingerols que conté, que, tal com han demostrat diversos estudis recents, inhibeixen la producció de les substàncies inflamatòries. Si el prens en càpsules, la dosi és de 2 al dia. També ho pots aplicar externament, a nivell local, aplicant rodanxes molt fines sobre la zona afectada, embolicades amb un paper film i deixant-les actuar uns 30 minuts com a mínim.

4. Enzims digestives: la bromelaína, papaïna i actinidina de la pinya, la papaia i el kiwi, respectivament, ajuden a rebaixar la inflamació. Per tant, prendre aquestes fruites pot contribuir a reduir el dolor. També es poden prendre aquests enzims proteolítics en forma de complement dietètic (Beneflor pols), diluït en aigua, abans dels àpats.

5. Glucosamina i condroitina: aquestes substàncies, presents en els cartílags d'alguns peixos marins (com la manta-ratlla) i que es poden prendre en forma de complement nutricional, han demostrat una gran eficàcia en la disminució progressiva del dolor en les articulacions. La glucosamina és un dels components que necessita l'organisme per formar el teixit articular i, per tant, prendre-la com a complement retarda la degeneració del cartílag i disminueix el dolor de l'articulació. Per la seva banda, la condroïtina forma part de la matriu extracel·lular del cartílag, ajudant-lo a retenir aigua i millorant així la seva flexibilitat.

6. Harpago: aquesta planta d'origen africà conté unes substàncies iridoids (harpagósido) que li atorguen una gran capacitat antiinflamatòria i analgèsica. Resulta especialment eficaç si es pren en extracte hidroalcohòlic sola o barrejada amb altres plantes amb propietats analgèsiques com ulmaria, bedoll, salze i ginebre. Es pot barrejar amb aigua, infusió o suc, i prendre tres vegades al dia. També es comercialitza en comprimits

7. Ungla de gat (Uncaria tomentosa): és una altra planta amb una important activitat antiinflamatòria, útil en nombrosos processos inflamatoris i dolorosos articulars (artrosi, artritis, tendinitis, etc.).
 Però cal consumir-la amb precaució, ja que pot provocar algunes molèsties digestives. Pots trobar-la en comprimits d'extracte sec de la planta.

8. Oli essencial d'eucaliptus: té propietats analgèsiques, antireumàtiques i calmants contra les inflamacions. Barreja 2 gotes d'oli essencial amb una mica d'oli d'ametlles, aplícatelo a la zona afectada pel dolor i després cobreix-la amb un drap calent.

9. Argila verda: per la seva acció descongestionant, l'argila verda també pot ser útil, sobretot en les inflamacions amb inflor i dolor local. Si s'utilitza la que ve en tub llista per utilitzar, es cobreix la zona afectada (artells de dits, genoll, etc.) amb una capa de mig centímetre i es deixa actuar de 15 a 30 minuts tapada amb un drap de cotó. Després es retira amb aigua tèbia. Es poden fer dues aplicacions diàries, matí i tarda.

10. Àrnica + oli essencial de romaní: per fer massatges, descongestionar i calmar les articulacions doloroses, es pot usar una crema d'àrnica barrejada amb 4 gotes d'oli essencial de romaní. En el cas de les articulacions dels dits de les mans, a més d'un suau massatge, es poden fer també suaus estiraments, per alliberar la pressió de l'articulació i alleujar així el dolor.