sábado, 22 de octubre de 2016

LAXANTS NATURALS: QUIN TRIAR?


Entre un 12% i un 20% d'espanyols pateix restrenyiment, segons dades de la Fundació Espanyola de l'Aparell Digestiu. 
Es tracta per tant d'un problema molt freqüent i que afecta el doble de dones que d'homes i que és més habitual en persones majors de 65 anys. Tenir un mal trànsit intestinal, encara que no és una malaltia, pot ser un important factor de risc de moltes altres malalties, per tant cal evitar-ho en el possible.

Quan es considera restrenyiment? 

Es parla de restrenyiment quan la freqüència és menor de tres deposicions setmanals o hi ha dificultat per expulsar els excrements, sent aquestes seques i dures. A més, pot acompanyar-se de molèsties intestinals, rampes, esforç exagerat, excrements escasses, o sensació incompleta d'evacuació. Però en termes de medicina natural i preventiva, es parla de restrenyiment quan no evacua cada dia.

Què fer per regular el trànsit intestinal?

 El primer que cal fer davant d'una situació de restrenyiment és beure aigua abundantment i fer exercici físic. Ja només corregint aquests hàbits es solucionen molts casos de restrenyiment. 
També s'ha de revisar que la dieta contingui una aportació important i constant de fibra soluble i insoluble.
Parlem doncs d'aquestes fibres i de com introduir-les en la dieta, ja que són els laxants més naturals.

La fibra insoluble provoca un discret augment de la femta i té un efecte d'arrossegament sobre el contingut intestinal, el que afavoreix la neteja de residus adherits a les parets i el trànsit intestinal. Per afegir més fibra insoluble a la dieta cal usar cereals integrals com l'arròs així com pastes integrals, ja que aquesta fibra està present sobretot en el segó dels cereals. 
El segó de blat és un i els aliments més rics en aquesta fibra i es pot afegir en forma de pols en iogurts, sopes, cremes i fins i tot sucs a raó d'entre 1 i 3 cullerades soperes al dia. També que es pot prendre en comprimits.

La fibra soluble per la seva banda, té la capacitat de retenir aigua en la femta, cosa que augmenta el seu volum i provoca una femta més toves que afavoreix la seva eliminació, així com l'eliminació del colesterol, triglicèrids i glucosa, pel que pot ser una gran ajuda per controlar aquests paràmetres. 
També és molt adequada en les dietes de control de pes. Són rics en fibra soluble el segó de civada i les llavors de lli o de plantago. El segó de civada es pot afegir (3 cullerades al dia) a sopes, truites, cremes, iogurts, etc. I les llavors de lli es deixen en remull en un got d'aigua tota la nit 2 cullerades de llavors i es pren l'aigua gelatinosa que queda al matí en dejú.

Si tot i afegir fibra a la dieta persisteix el restrenyiment, o si es dóna una situació aguda per viatge o canvi de residència, un primer pas per solucionar-consisteix a recórrer a laxants osmòtics (que retenen aigua a nivell intestinal) com el carbonat de magnesi o el clorur de magnesi. L'ideal és combinar temporalment l'ús de laxants osmòtics i complements de fibra per fer més difícil que el còlon s'acostumi a ells.

Si aquests no funcionen i necessitem alguna cosa amb major efecte (sempre que el seu ús no es prolongui en el temps) es pot recórrer a algun tipus de laxant més potent que actua sobre la paret intestinal: sin, fràngula, closca sagrada, àloe, etc


Aquestes plantes es troben soles o combinats en algun complement dietètic.

No hay comentarios:

Publicar un comentario