viernes, 15 de julio de 2016

ESTRÈS

Nutrients que ajuden al nostre sistema nerviós

A més de bons hàbits dietètics, la teràpia nutricional omega 3, civada i zinc per l'estrès.

La teràpia nutricional és de gran ajuda en el tractament d'aquestes malalties, ja que afavoreix un entorn òptim per a la ment i, sobretot, permet la concentració adequada de les substàncies que estan normalment en l'organisme i la deficiència podria posar en risc la salut mental.

El sistema nerviós està format per milions de neurones que connecten el nostre món interior amb el món exterior. De fet, el sistema nerviós és un "intèrpret" de la realitat.

Els dos sistemes en què es subdivideix (sistema central i sistema autònom) es reparteixen les tasques d'aquesta "interpretació". El primer ens posa amb contacte amb l'exterior a través dels òrgans neurosensorials i del sistema neuromuscular. El segon (subdividit al seu torn en simpàtic i parasimpàtic) ens posa en contacte a l'autopercepció de funcions internes com ara digestió, circulació, respiració, etc., de manera equilibrada.

El doctor Linus Pauling va acabar definint la psiquiatria ortomolecular com "el tractament de les malalties mentals consistent en afavorir un entorn molecular òptim per a la ment i, sobretot, la concentració òptima de les substàncies que estan normalment en l'organisme".

L'estrès es manifesta en els individus com a resultat d'una acumulació energètica negativa davant la impossibilitat de resoldre un determinat conflicte. Les capacitats adaptatives de les que dota la natura als éssers vius passen per dues vies principals en presentar-dit conflicte: lluitar o fugir. Quan la vida ens porta a aquest tipus de situacions (laboral, familiar, etc.) a les quals no podem enfrontar-nos, però tampoc fugir d'elles, entrem en situació d'estrès. Aquesta acumulació energètica o tensió psicosomàtica pressuposa alliberament de les anomenades hormones de l'estrès: cortisol i adrenalina, que, en excés, es tradueixen en impaciència, ansietat, agressivitat, por, ira. A més, una dieta poc saludable, el tabac, les begudes alcohòliques i les drogues poden incrementar aquesta tensió.

El metge i fisiòleg Hans Seley el va investigar per primera vegada en la dècada de 1970 i va trobar una molt variada simptomatologia derivada d'aquesta situació. Les primeres alteracions que poden conduir a l'estrès són de tipus funcional, però, quan aquests trastorns funcionals es mantenen en el temps, cronificant, llavors pot sobrevenir una lesió de tipus orgànic important.

Alteracions funcionals i les seves possibles conseqüències orgàniques

◾A nivell vascular: hipertensió arterial, que pot desembocar en angina de pit, infart o accidents vasculars del cervell.
◾A nivell cardíac: taquicàrdia, arítmies, que poden induir alteracions cardíaques greus si els símptomes es cronifiquen.
◾Alteracions digestives: aerofàgia, meteorisme, dispèpsia, al·lèrgies i intoleràncies alimentàries, etc. Es poden desenvolupar alteracions com l'úlcera gastroduodenal.
◾Tensió muscular i òssia: es pot traduir en dolors articulars (per exemple, mal de cervicals) que poden conduir a artritis.
◾Alteracions en el funcionament hepatobiliar que poden causar hepatopaties.
◾Trastorns del sistema immunològic que poden comportar processos al·lèrgics, èczemes, asma, i, en el llarg termini, malalties autoimmunes, etc.
◾Trastorns de la sexualitat com impotència, frigidesa, etc.
◾A nivell cerebral: pèrdua de concentració, memòria, mals de cap i migranyes.

Per què t'estresses?

◾Tensió física, emocional i laboral: poden portar a l'esgotament (angoixa, malestar ...). Desmesura en la competitivitat, cobdícia, possessivitat, control aliè, presses, indecisió, etc.
◾Situacions vitals no resoltes: impedeixen ser combatudes, o bé no ens permeten fugir de l'escenari vital en què ens trobem.
◾Drogues, alcohol, tabac, consumits per mantenir un cert "nivell de treball", indueixen estrès.
◾Factors mediambientals: metalls pesats (amalgames dentàries, mercuri en el peix, etc.); dissolvents (formaldehids, benzenos, etc.), herbicides i additius alimentaris (tot el conjunt de les famoses "E") són reconeguts com a potents "agents estressors".

Els millors hàbits

◾Realitzar exercici físic moderat i adaptat a cada persona.
◾Psicoteràpia amb tècniques apropiades per al control de l'estrès. Canvis d'enfocament vital.
◾ Tècniques de relaxació i control mental (ioga, meditació, etc.).
◾Alimentació alcalinitzant equilibrada en aminoàcids, greixos i hidrats de carboni.

Complements nutricionals recomanats

◾Aminoácids: L-teanina és un aminoàcid no formador de proteïnes, extret del te (Camellia sinensis), ric en àcid glutàmic capaç de relaxar sense menyscabar la capacitat de concentració; L-triptòfan és un precursor de la serotonina (relaxant cerebral), que regula la relaxació en l'organisme sinergizando amb la vitamina B6.

◾Fosfolípids com la fosfatidilcolina, la fosfatidilserina, la lecitina de soja són nutrients esepcíficos de les beines de mielina neuronals que protegeixen i nodreixen el sistema nerviós.

◾Els àcids grassos poliinsaturats (AAGPI) de les sèries omega 3 i omega 6 també tenen un paper interessant perquè inhibeixen les prostaglandines i leucotriens de caràcter proinflamatori que agreugen encara més, si cap, el quadre d'alteració i irritació de les beines nervioses que suposa l'estrès.

◾Complexe B fonamental per les seves propietats neurotrópicas (que nodreixen el sistema nerviós). 
Especialment, pel seu contingut en B1, B3, B6 i B12. Dosi: 25-100 mg / dia.

◾Minerals: zinc (és un gran regulador neurohipofisario); una bona relació calci-magnesi (2: 1) exerceix una acció neurosedant, relaxant i antiespasmòdica.

No hay comentarios:

Publicar un comentario