viernes, 27 de mayo de 2016

BAIXAR EL COLESTEROL?. La resposta podria estar en el teu intestí

El nostre sistema digestiu és un ecosistema. Si està en equilibri, no només significa salut intestinal sinó també un impacte en el bon funcionament de tot l'organisme ( "Si cuides la teva flora intestinal, ella tindrà cura de tu").

El Dr. Joan Guxens, metge, kinesiòleg i professor universitari (autor del llibre "La flora intestinal"), ho té clar: "El nostre tub digestiu alberga 100 vegades més cèl·lules vives (microorganismes) que tot el nostre cos".

La flora intestinal s'adquireix des del naixement i es desenvolupa al llarg de la vida, intercanviant informació vital amb més de 300 m2 de mucosa intestinal. És la capa cel·lular que entapissa tot el tub digestiu, els seus plecs i vellositats.

Aquest contacte explica d'una banda perquè els problemes digestius com restrenyiment, diarrees, gastritis crònica, gasos, intestí irritable o intolerància a la lactosa alterin la flora però, al seu torn, també que la flora alterada els pugui agreujar.


De la mateixa manera, a través de l'intestí la informació de la flora digestiva es transmet al sistema immunitari, nerviós i endocrí.

L'equilibri de la flora impacta en el sistema de defenses i es relaciona amb malalties al·lèrgiques o immunitàries com dermatitis, atòpies, asma o intoleràncies alimentàries, malalties infeccioses (sobretot càndides i malalties respiratòries), malalties metabòliques com colesterol, obesitat i fins i tot, el desenvolupament de càncers.

Amb més de 20 anys de professió, el Dr. Guxens recomana el reequilibri de la flora com un pas ineludible en el tractament dels seus pacients. "El desequilibri de la flora produeix un estat de toxèmia general, que afecta l'absorció i aprofitament de nutrients essencials, disminueix la immunitat i augmenta la propensió a patir múltiples al·lèrgies", afirma.

El colesterol és un problema gairebé epidèmic en la nostra societat i amb freqüència es deu a una producció i estalvi excessius de colesterol per part de l'organisme. El pas de colesterol a l'intestí en forma de sucs biliars i el seu reaprofitament està relacionat amb la flora digestiva saludable. Controlar els nivells de colesterol es fa difícil en molta població a partir dels 45-50 anys.

La dieta ajuda però no soluciona, els medicaments no sempre aconsegueixen regular-lo i poden causar efectes secundaris. La majoria dels recursos naturals, com la civada, la carxofa, olis omega 3, lecitina de soja o els fitosterols aconsegueixen efectes interessants però de vegades modestos.

El llevat vermell d'arròs, un aliment tradicional a la cuina oriental, contribueix a mantenir el colesterol en nivells normals, amb una efectivitat similar a la de molts medicaments, però sense els seus efectes adversos. A més, l'aportació de ferments específicament actius enfront del colesterol, com Lactobacilus reuteri, pot potenciar els seus efectes.

La Dra. Roser de Castellar, metge i nutricionista, va presentar en la mateixa conferència els satisfactoris resultats obtinguts en estudis realitzats amb FLORASE colesterol (1) en persones que desitjaven mantenir normals els seus nivells de colesterol.

Reunió de professionals 30 de gener de 2016, Cercle de Belles Arts de Madrid.

(1) Florase colesterol, és un complement alimentico a força de monacolina K de llevat d'arròs vermell, un ingredient que ajuda a mantenir els nivells de colesterol normals, en l'entorn d'una dieta variada i equilibrada i un estil de vida saludable.

sábado, 21 de mayo de 2016

FLORA INTESTINAL I SALUT GLOBAL

La microbiota o flora intestinal serà la protagonista essencial de la salut del segle XXI perquè mantenir-la sana no només ens ajudarà a gaudir d'una bona digestió i a pujar les defenses, sinó que cada vegada hi ha més estudis que demostren que contribueix a prevenir diverses malalties. Et mostrem com cuidar-la.

La salut intestinal i per tant la salut general depèn en gran mesura de la microflora intestinal (bacteris, llevats, virus, etc.) que està composta per més de 100 bilions de microorganismes que poblen el tub digestiu i que conformen una massa viva de gairebé 2 quilograms allotjada de forma estable a l'intestí. Aquesta microflora és tan essencial per a l'ésser viu que es considera com un òrgan més.

Per a què serveix:

El tub digestiu té una triple regulació: una xarxa de innervació muscular implicada en els seus moviments de trànsit, una xarxa neuroendocrina que segrega gairebé tants neurotransmissors com el cervell (per això diuen que tenim un "segon cervell" a la panxa) i una xarxa ganglionar que el connecta amb el sistema immunitari.

 Per això, una bona flora intestinal és essencial per a:
- Mantenir en bona forma la nostra capacitat d'autodefensa, és a dir el nostre sistema immunitari. No en va el 70% de les cèl·lules immunitàries de l'organisme es troben al nostre intestí.
- Millorar les digestions i assimilar millor determinats nutrients.
- Prevenir l'obesitat ja que diversos estudis han demostrat que la baixa presència de bacteris a l'intestí augmenta el risc d'engreixar i que el desequilibri en la flora intestinal és un factor de risc d'obesitat tan important com l'herència genètica, la mala alimentació, el sedentarisme o altres hàbits de vida poc saludables.
- Impedir que s'introdueixin substàncies tòxiques en el nostre organisme ja que una bona flora fa de barrera que impedeix l'adherència de bacteris patògens i crea un mitjà hóstil per al seu creixement.

Què pot passar si la nostra flora no està be:

Les alteracions en quantitat i composició de la flora intestinal (disbiosi) acaben fent efecte en tota la flora de l'organisme i afecten el sistema immunitari.
La disbiosi pot promoure estats patològics, però també, pot ser secundària a estats patològics assentats. Hi ha abundant evidència científica que han demostrat un perfil de flora intestinal alterat semblant a malalts amb la mateixa patologia: celiaquia, malaltia inflamatòria intestinal, al·lèrgies i asma, obesitat, diabetis tipus 2, fins i tot artritis reumatoide.



Com cuidar:

En primer lloc cal evitar els enemics declarats de la flora intestinal: estrès, antibiòtics i altres medicaments (corticoides, antiàcids o laxants), dietes hiperproteiques, tabac i mala o escassa masticació.
En segon lloc fer una dieta rica en ingredients amics de la microflora com són els fermentats rics en probiòtics (iogurt, xucrut, miso), les verdures crues riques en fibra prebiòtica (all, ceba, porro, espàrrec, xicoira, carxofa, blat, ordi, civada, patata, moniato, llegums, tomàquet, poma, codony, pruna, papaia, pera i plàtan) i en aliments rics en glutamina que reparen la permeabilitat intestinal (cols, espinacs i farina de garrofa).
I en tercer lloc prendre suplements prebiòtics i probiòtics, o tots dos alhora, és a dir, simbiòtics.

Efectes beneficiosos dels prebiòtics:

. Milloren la microbiota intestinal i les funcions intestinals: digestives i de barrera.
. Augmenten l'absorció de minerals: calci, magnesi, zinc i ferro.
. Desenvolupen funcions immunes (els seus metabòlits "informen" als mecanismes de defensa).
. Redueixen el risc d'infeccions intestinals.
. Prevenen l'obesitat, la diabetis tipus 2, la síndrome metabòlica i la malaltia cardiovascular, ja que redueix o alenteix l'absorció de greixos i sucres.
. Redueix el risc i / o millora el curs de malalties inflamatòries intestinals.
. Disminueix el risc de càncer de còlon.


Els avantatges dels probiòtics:

. Regulen el ritme intestinal i estan indicats en restrenyiment, diarrees, còlon irritable, meteorisme, etc.
. Ajuden a la prevenció i restabliment en infeccions intestinals, infeccions vaginals, urogenitals i alteracions de la flora dèrmica.
. Promouen el desenvolupament del sistema immune local i global i poden influir en processos al·lèrgics (atòpies, asma) i augmenten les defenses enfront d'infeccions.
. Milloren els processos digestius influint en el metabolisme, per aquest motiu estan especialment indicats en els casos de diabetis, obesitat i intolerància a la lactosa.
. Contribueixen a reduir el colesterol endogen.

La nova generació de probiòtics:

Unir prebiòtics i probiòtics en un sol suplement dietètic aporta més beneficis perquè es millora la supervivència dels probiòtics en el trànsit intestinal, es revitalitzen les activitats metabòliques i funcionals vinculades als pre i probiòtics i es poden prendre al costat de antibiòtics orals durant el tractament d'un procés infecciós frenant així la destrucció de la flora intestinal.
Per això la nova generació de suplements dietètics per a la flora intestinal combinen prebiòtics i probiòtics, creant així una nova gamma de equilibrants de la microflora anomenats simbiòtics. Però a més, els nous simbiòtics aporten també altres substàncies específiques per augmentar la seva eficàcia en casos concrets. 
Aquests són els suplements probiòtics combinats que ja pots trobar al mercat dietètic dissenyats per a cada necessitat:
. Per baixar el colesterol: amb monacolina obtinguda del llevat vermell d'arròs, vitamina K2 i una barreja de plantes.
. Per al benestar intestinal: amb una barreja de probiòtics i fructooligosacàrids que afavoreixen l'equilibri de la microflora intestinal, i també amb calci, que contribueix a alcalinitzar el medi.
. Per prevenir les infeccions urinàries: amb equinàcia i boixerola
. Per evitar micosis, peu d'atleta i altres afeccions de la pell: amb plantes com passionera, bardana i primrose.
. Per prevenir la candidiasi genital: amb reishi i vitamina C.



Com veiem, aportar un suplement de prebiòtics i probiòtics a la nostra dieta pot ajudar-nos a prevenir i curar moltes malalties, i per descomptat, a aconseguir una millor digestió.

miércoles, 11 de mayo de 2016

DESPRES D'UN VIRUS INTESTINAL

La gastroenteritis és una de les malalties més freqüents del tub digestiu. Es tracta d'una inflamació de l'intestí d'origen infecciós, és a dir, causada per un microorganisme. Per superar-la, no n'hi ha prou l'aigua d'arròs. Plantes antidiarreiques, probiòtics especials i enzims digestius poden accelerar la recuperació.
Tant en nens com en adults, la gastroenteritis cada vegada més freqüent a l'hivern, està provocada per un virus, bacteri o paràsit. En nens molt petits, el més freqüent són les gastroenteritis per rotavirus. En els adults solen ser més freqüent per bacteris (com la Salmonella). En els nens i en la gent gran sol revestir més gravetat que en l'adult sa, per major risc de deshidratació i complicacions.
La inflamació es produeix per l'alliberament de toxines o per la presència del microorganisme a la paret intestinal. Això produeix una alteració en la capacitat d'absorció de la mucosa intestinal d'aigua i sals donant lloc a la diarrea. La transmissió és per via oral (aliments contaminats) o contagi directe a través d'un malalt o portador.
En el cas dels infants una diarrea pot ser molt perillosa, i no es pot permetre que duri més d'un dia sense acudir al metge. Sempre que hi ha una diarrea és important repoblar la flora amb un bon probiòtic en forma de suplement dietètic ja que els iogurts no són suficients a aquest nivell.

Aliats:

Aigua d'arròs: pel seu efecte astringent.
Hidratació adequada amb abundant ingesta de preparats rics en sals i sucre (bé casolans o de venda en farmàcies) i sucs naturals. Als nens se'ls ofereixen líquids amb freqüència, preferiblement en petites quantitats cada vegada, per prevenir els vòmits.
Evitar la ingesta de sòlids les primeres hores.
Un cop s'hagi controlat els primers símptomes (menys de 4-5 deposicions / dia) es pot iniciar una dieta astringent amb aliments com pa blanc torrat, peix blanc a la planxa o al vapor, carn magra a la planxa, arròs blanc, puré de pastanaga, poma rostida, plàtan madur. S'ha d'evitar la llet, els fregits, els dolços i les verdures crues.
Preparar una llimonada alcalina per recuperar electròlits: es prepara amb un litre d'aigua, el suc de dues llimones, dues cullerades de sucre, un polsim de sal i un pessic de bicarbonat sòdic.

Plantes antidiarreiques:

Sajolida: té acció antiespasmòdica, especialment sobre la musculatura intestinal, i antidiarreica, de manera que la infusió preparada amb una cullerada de postres de la planta per tassa d'aigua és una bona ajuda en els trastorns digestius.
Agrimonia: per la seva aportació tanins resulta efectiva. Es pot prendre una infusió de serverola que es prepara amb una cullerada de postres de la planta per tassa d'aigua. Es bull durant dos minuts, es deixa reposar un quart d'hora i es cola. Es prendran tres tasses al dia, durant tres dies seguits, per notar el seu efecte.
Salicaria: també és un astringent efectiu.

Probiòtics i una mica més:

Després d'una diarrea és molt important reposar les vitamines i minerals perduts i recuperar l'equilibri de la flora intestinal, ja que aquesta és essencial per al desenvolupament dels nostres mecanismes de defensa.
Prendre probiòtics del tipus Lactobacilus acidophilus, Lactobacilus rhamnosus i bifidobacteris i prebiòtics, especialment fructooligosacàrids, o un suplement que combini tots dos.



Augmentar el consum de fibra.
Prendre un suplement de vitamines A, E i del complex B (especialment B3, B5 i B6) i dels minerals seleni, calci, magnesi i potassi.

Remeis naturals:

Beneflor és un complement alimentari a base de probiòtics, prebiòtics i enzims que ajuden a recuperar el benestar digestiu després d'una gastroenteritis. El Suc d'àloe vera ajuda a recuperar la mucosa gàstrica i neutralitzar l'acidesa. Els Electrolitos són una bona solució rehidratant en cas de diarrea.

viernes, 6 de mayo de 2016

ARTRITIS I POLIARTRITIS

"Calor, rubor, tumor i dolor" eren els signes que el clàssic metge romà Celso (25 aC-50 dC) va establir per identificar la inflamació característica típica d'aquesta patologia. La nova psico-neuro-immuno-endocrinologia afegeix que l'origen és el ESTRÈS físic, mental, emocional i immunològic. Emocions i tensions no resoltes, bloquejades i encapsulades es comporten com estressors permanents que tensionen la cadena del nostre sistema locomotor. I ... per on es trenca una cadena? Per la baula més feble! Així que allà on la persona tingui la seva debilitat osteomusculosquelética s'instal·larà l'afectació. Antigues infeccions com la produïda per l'estreptococ betahemolítico de les angines infantils que originava l'anomenada febre reumàtica, o l'associada al microorganisme Proteus mirabillis es troben relacionades amb la poliartritis reumatoide (són alguns dels factors reumatoides sol·licitats en les anàlisis).

En realitat, artritis significa "inflamació d'articulacions", però la forma més expressiva coneguda és la poliartritis reumatoide, que té un origen autoimmune. Autoimmune significa que les cèl·lules del sistema immunitari deixen de reconèixer les pròpies cèl·lules articulars i passen a destruir-produint inflamació i dolor.

Recorda les causes

Infecció original, de vegades oblidada; predisposició genètica; estil de vida; estressors; alimentació incorrecta; alteració de la microbiota intestinal; al·lèrgies alimentàries i permeabilitat intestinal (que donaria pas als superantígens bacterians, que són causa d'inflamació). En aquest sentit, un dels principals protagonistes és el microorganisme Proteus mirabillis, ja esmentat, ¡que tindria el seu quarter general a l'intestí!

Els millors hàbits

Evitar el sobrepès.
Beure únicament aigua destil·lada o de molt baixa mineralització.
L'alimentació ovovegetariana és la ideal en aquests casos.
Desdejunis d'1 o 2 dies de sucs de verdures crues (pastanaga + api + espirulina + alfals + créixens + api) cada 15 o 30 dies.
Activitat física moderada i conduïda per tècnic competent.
Hidroteràpia, saquet de fenc (heinblummensak), argiles i parafangs (barreja d'argiles amb parafina) en aplicacions locals.
Fisioteràpia i osteopatia: sempre han de ser aplicades per terapeuta competent.

Complements nutricionals recomanats

Enzims proteolítics: bromelaína, papaïna i actinidina. La seva funció és rebaixar la inflamació evitant que els immunocomplexos s'adhereixin a les parets cel·lulars.

Glucosamina i condroitina: han estat considerats i aprovats en farmacopea com a nutrients d'acció lenta en osteoartritis. Dosificació: 500 mg de cada un, 2 o 3 vegades al dia. Estimulen la síntesi de proteoglicans i la incorporació de sofre en la reconstrucció de les articulacions. La manta-ratlla és un animal que, gràcies als seus porcions cartilaginoses, ofereix importants quantitats d'aquests dos principis nutrients.

Extracte de musclo de llavi verd (Perna canaliculus): les seves propietats antiinflamatòries han estat demostrades de manera justa en multitud d'estudis. Disminueix la síntesi de citoquines -proteïnes lligades a la inflamación- i aporta antioxidants i substàncies GAG (glucosamina-glicans), com el sulfat de condroïtina, el que permet la desaparició progressiva del dolor i la recuperació de la mobilitat.


Antioxidants majors: seleni, vitamines A, C i E. També és molt apreciable l'acció superantioxidante de l'àcid alfa-lipoico i del coenzim Q-10 (ajuda a l'oxigenació dels teixits). Eviten el deteriorament cel·lular generat pels radicals lliures que allibera la inflamació.

Complexe B: fonamental en l'aportació de coenzims, que són les que fan que l'energia circuli (cicle de Krebs). Dosi: 25-100 mg / dia.

Minerals: en petites quantitats (oligoteràpia), el zinc amb el coure ajuden a la regulació inflamatòria. El zinc, a dosis majors (20-50 mg / dia), també posseeix una acció directa sobre el metabolisme de la inflamació. D'altra banda, el magnesi és deficient en gairebé tots els artrítics, de manera que una dosi de 100-500 mg / dia pot ser convenient. El mateix que el manganès, que és un cofactor en la diàtesi artrítica (10-30 mg / dia és una dosi suficient). El silici té una acció reconstructiva en les fases de recuperació.

Els àcids grassos poliinsaturats i la vitamina E compten amb propietats protectores i reguladores. Es poden prendre diàriament 500 mg de GLA, 1.000 mg d'EPA i 200 UI de vitamina E 1-3 vegades al dia.

Aminoàcids ensofrats: metionina, cisteïna i dimetilsulfona (MSM): aporten el sofre orgànic que renova els cartílags, drena toxines i recondueix el sistema immunitari.

Com aminoàcids antidolor que activen les endorfines antiàlgiques, disposem de DL-fenilalanina i L-triptòfan.