sábado, 26 de marzo de 2016

MÉS MEMÒRIA

En aquesta època de l'any els estudiants, tots, grans i petits ens recordem més de la memòria.

Per això repassarem els aliments que necessita el nostre cervell per fer front a les seves funcions de memorització, concentració, reflexió, etc.

Els neurotransmissors són els encarregats de fer possible tot el sistema de comunicació cerebral i si no funcionen bé per falta dels nutrients imprescindibles, podem tenir problemes de concentració i memorització.

Per millorar les nostres capacitats mentals hem de prendre aliments o suplements rics en una sèrie de substàncies com la tirosina, lecitina, turó i àcid glutàmic que estimulen la funció dels neurotransmissors que intervenen en les funcions d'aprenentatge, atenció, memòria, etc. La millor font d'aquestes substàncies són la lecitina de soja i el germen de blat, per tant és recomanable prendre 3 cullerades d'aquests suplements dietètics cada dia.

Per funcionar bé, el nostre cervell també necessita bons greixos, i la millor manera de tenir-ne és prenent àcids grassos omega 3 en perles d'oli de peix que han demostrat tenir una gran influència en la capacitat mental de nens i adults. També són bones greixos les que procedeixen de l'oli d'oliva extra verge.

Entre els minerals que ajuden al nostre cervell destaca el iode, que millora la capacitat d'aprenentatge i que pot prendre usant sal iodada per condimentar el menjar i prenent algues en comprimits com fucus o kelp. 
Un altre mineral molt important per a la ment, ja que intervé en el bon funcionament del sistema nerviós és el magnesi que es pot aportar prenent un suplement de quelat de magnesi en comprimits que és la forma de més fàcil absorció.

Entre les vitamines més funcionals per al cervell destaquen les del complex B
 (Sobretot les vitamines B1 i B6) que intervenen en els processos cerebrals relacionats amb l'aprenentatge i la memorització. La manca d'aquestes vitamines pot provocar dificultats de concentració, buits de memòria i cansament. 
La millor font d'aquestes vitamines és el llevat de cervesa, de la qual es poden prendre 3 cullerades al dia.

Un altre gran aliat de la memòria és el eleuterococo o ginseng siberià, una planta adaptògena que estimula directament la capacitat de recordar i afavoreix la lucidesa intel·lectual i la concentració. Es pot prendre com a extracte hidroalcohòlic, de 20 a 30 gotes, diluïdes en 1 got d'aigua, 2 vegades al dia, o en comprimits, 2 comprimits, 3 vegades al dia, repartits entre els àpats.
I per descomptat, no podem oblidar que la principal font d'energia del nostre cervell és la glucosa que podem obtenir dels hidrats de carboni complexos com pa i pastes integrals, cereals integrals, verdures i fruites, evitant en el possible els sucres simples i refinats.

Però a més de tots aquests consells nutricionals  recomanar dos complements dietètics que asseguren els nutrients més importants del cervell. 
Per als nens recomano les perles d'omega 3 Smartkids de Santiveri, adaptades al gust infantil i que els nens prendran com si es tractés d'una llaminadura. Aporten àcids grassos DHA, a més vitamina D, que asseguren un bon desenvolupament i funcionament cerebral en el nen. Cal prendre 2 perles al dia.


 I per als adults, recomano càpsules com Memoram Plus que porten pràcticament tots els nutrients específics per a la funció cerebral dels que vaig parlar més amunt. Cal prendre entre 3 i 6 càpsules al dia.

sábado, 19 de marzo de 2016

MONES DE PASQUA

Encara no has reservat la teva mona de pasqua?

En tenim de sense gluten, sense sucre, integrals i d'espelta.

També pots aprofitar i trobar la figura de xocolata que estas buscant molts ben decorada.






UN REFORÇ PER ALS TEUS OSSOS


Una dieta variada, rica en calci i vitamina D, combinada amb exercici suau, és bàsic per mantenir els ossos forts, però a més, en algunes etapes de la vida i en certs moments puntuals, podem necessitar un reforç extra prenent suplements a base de plantes que:

- Aporten part dels nutrients que l'os necessita per formés (calci, vitamina D, silici, glucosamina vegetal, etc.).

- Actuen sobre la remodelació dels ossos, estimulant l'activitat de les cèl·lules òssies que s'encarreguen de regenerar el teixit ossi, i inhibint l'acció de les cèl·lules òssies que s'encarreguen de destruir-lo.

- Proporcionen altres principis actius que poden suplir la falta d'estrogen, com les isoflavones, que contribueixen a una correcta regeneració de la massa òssia a través de les vies de remodelació.

Plantes per prendre en comprimits

. La cua de cavall és una de les plantes més remineralitzants que existeixen ja que a més de calci i magnesi, conté grans quantitats de silici, un mineral que accelera la mineralització òssia i contribueix a que tots els elements integrants de l'os s'interrelacionin de la forma correcta . A més el silici d'aquesta planta és de tipus orgànic, fet que suposa que s'absorbeix més fàcilment i s'integra molt millor en l'organisme.


. L'alfals a més d'una excel·lent font de vitamines i minerals essencials per a la remodelació de l'os, posseeix cumestrol, un tipus de fitoestrogen que pot ajudar a suplir la pèrdua d'estrògens associada a la menopausa, que és responsable de la pèrdua de massa òssia.

. L'espirulina és una alga molt consumida per les seves qualitats nutritives; resulta especialment interessant per ser rica en proteïnes, calci orgànic, vitamines C i D, i nutrients que el cos necessita per formar els ossos correctament.

Per beure

. El te, els polifenols tenen propietats antiinflamatòries i antioxidants que ajuden a evitar el dany ossi associat a la inflamació. Però a més aquestes substàncies estimulen la formació d'os en actuar atenuant els mecanismes de destrucció, fins al punt d'arribar a reduir la probabilitat de fractures òssies. Es pren en forma d'infusió.

. La vinya és una altra planta estupenda per regenerar els ossos. El resveratrol, un dels seus polifenols, estimula el funcionament de les cèl·lules que construeixen l'os, propiciant la seva formació i augmentant també la seva resistència a les fractures. 
Trobem resveratrol en el suc de raïm i en complements dietètics.

Soja en apropar la menopausa

A mesura que els nivells d'estrògens comencen a decaure, amb l'arribada de la menopausa, s'inicia una major pèrdua de teixit ossi, que pot desencadenar en el desenvolupament de l'osteoporosi. Per això prendre un suplement dietètic a base de soja ajudarà a prevenir moltes molèsties, ja que conté isoflavones, unes molècules que imiten als estrògens femenins i poden realitzar part de les seves funcions. 
Així, a l'suplementar la dieta amb aquests compostos podem retardar la pèrdua de massa òssia. Una altra qualitat de les isoflavones és que fan que la vitamina D, imprescindible per fixar el calci en els ossos, es torni més activa i millori la seva funció fixadora.

Cúrcuma antioxidant

 La cúrcuma és una de les plantes més antioxidants que es coneixen i la de major poder antiinflamatori, evitant així el dany secundari que pot produir la inflamació sobre els ossos. 
A més, els seus principis actius inhibeixen les citoquines, que fan que les cèl·lules òssies que s'encarreguen de destruir l'os s'activin. Es pot prendre en càpsules.


viernes, 11 de marzo de 2016

NUTRIENTS QUE AJUDEN A BAIXAR EL COLESTEROL



Per mantenir uns nivells òptims de colesterol no només cal tenir en compte quins aliments no hem de prendre, com és el cas dels greixos saturats, sinó també, i sobretot, els que sí hem d'incloure en la dieta, com ara la fibra i els probiòtics, perquè ajuden a produir el colesterol bo ia evitar que es produeixi el dolent.


Quan parlem de colesterol, primer de tot hem de definir bé el risc real i els límits que no cal traspassar. Quan les anàlisis adverteixen una pujada de colesterol, ja gairebé tothom sap que augmenta el risc de patir un infart, una embòlia ..., però realment quant risc hi ha que això passi? 

On són les xifres que no cal traspassar i quins hàbits cal canviar?

La Fundació Espanyola del Cor recomana mantenir les xifres del colesterol per sota de 200 mil·ligrams i de 180 mil·ligrams si ja s'ha patit algun incident de cor. Segons aquest criteri, el 50-60% de la població espanyola adulta està en risc de patir alguna malaltia cardíaca. És alarmant, no?

Per sort això no és matemàtic: persones amb xifres més altes mai patiran un infart, mentre que altres que ja van patir algun problema cardiovascular, encara esforçant-se a mantenir el seu colesterol a ratlla, tornen a patir algun episodi nefast.

El poder dels nutrients

La forma de menjar pot influir molt més del que sembla en els mecanismes de regulació del colesterol. Hi ha una llarga llista d'aliments recomanables perquè contenen nutrients que exerceixen una funció reguladora sobre el colesterol. En alguns casos, caldrà recórrer a complements dietètics en forma de perles, càpsules o comprimits per obtenir una quantitat eficaç del nutrient en qüestió.

Betaglucanos: es tracta d'un tipus de fibra present sobretot en la civada que no es digereix a l'estómac i redueix l'absorció del colesterol a l'intestí.

Fitoesteroles: principis actius vegetals amb propietats antioxidants i regeneradores dels vasos sanguinis que són abundants en la soja, llúpol i trèvol vermell. Bloquegen l'absorció del colesterol intestinal i faciliten el seu retorn al tub digestiu.

Omega 3: són greixos de tipus poliinsaturat que l'organisme no pot fabricar (àcids grassos essencials) i que abunda en el peix blau i els fruits secs. A nivell fisiològic tenen moltes funcions, entre les que destaquen tenir cura de la salut cardiovascular i el sistema nerviós i regular els processos inflamatoris. Redueixen la formació de certs greixos (triglicèrids) i de partícules transportadores de greixos en sang.

Monacolina: el llevat vermella que creix sobre l'arròs conté monacolina K, un principi actiu molt similar a les estatines, que bloqueja els mecanismes de formació de colesterol sense provocar efectes secundaris.

Fibra alimentària: com la que aporten verdures com cols i cols, cebes, raves, etc., i els cereals integrals (aliments amb farines integrals i grans complets). Redueix l'absorció intestinal dels greixos.

Probiòtics: microorganismes que viuen a l'intestí, on realitzen importants funcions. Ceps com Lactobacillus acidophilus, L. rahmnosus, Bifidobacterium bifidum i B. longum han demostrat els seus beneficis. Es poden prendre formant part d'aliments fermentats o en suplements dietètics. L'activitat dels probiòtics bloqueja la producció de greixos i de colesterol en el fetge.

Principis amargs: presents en carxofa i altres plantes, estimulen la secreció de bilis, promovent la "despesa" de colesterol (els sucs biliars es formen a partir de colesterol).
Polifenols (tanins, lignines i flavonoides): presents en fruits vermells i baies, cacau, fruita seca, raïm i magrana tenen una acció antioxidant sobre les partícules transportadores de colesterol. Eviten que degenerin i s'enganxin a les parets dels vasos sanguinis.

Lecitina: extreta de la soja, augmenta les partícules transportadores de colesterol a la sang beneficioses (lipoproteïnes d'alta densitat [HDL]) i redueix les nocives (lipoproteïnes de baixa densitat [LDL]).

sábado, 5 de marzo de 2016

SUPLEMENTS PER A GENT GRAN

Les estadístiques de població actuals ens mostren que s'allarguen les expectatives de vida aconseguint xifres mitjanes impossibles fa només 50 anys, però el més important no és quants anys viurem, sinó com viurem aquests anys extres que ens regala la ciència i les condicions de vida actuals.
 Seguir una dieta equilibrada i rica en aliments naturals i suplementada amb els nutrients necessaris ens ajudarà a viure més i millor; és a dir, amb salut i vitalitat.

Mantenir un intestí sa assegura una adequada absorció de nutrients i afavoreix una bona immunitat que protegeix d'infeccions. 

Per a això cal:

- Prendre un suplement diari de bacteris beneficiosos en càpsules que aporten bacteris Lactobacillus acidophilus, fibres i enzims que afavoreixen la digestió.

 - Afegir més fibres a la dieta en forma de llavors de lli, que eviten el restrenyiment si es consumeixen diàriament, o recorrent a la glucomanana en cas d'intestins delicats i especialment de l'aparició de diverticles. Aquesta magnífica i suau fibra protegeix l'intestí i evita la inflamació dels diverticles.

. Tenir cura ossos i articulacions amb una dieta rica en calci, i en vitamines A i D, i practicar exercici.


Aquests suplements poden ajudar especialment:

- Perles d'oli de fetge de bacallà que és la font natural més rica en vitamines A i D. Prenent aquestes perles amb cada menjar s'assegura la ingesta necessària aquestes vitamines que col·laboren i faciliten l'absorció i fixació del calci i la salut òssia i, alhora, eviten la baixada de defenses i ajuden a controlar el colesterol.

- Col·lagen hidrolitzat: imprescindible per prevenir el gran desgast que pateixen les articulacions al llarg de la vida.

- Magnesi i manganès: són minerals que frenen el deteriorament, afavoreixen la regeneració i eviten el dolor. Haurien assegurar-se en la dieta o prendre com suplements per garantir la mobilitat articular.

 Protegir l'envelliment cel·lular prenent suplements rics en vitamines A (carotens), C i E com:

- Olis d'onagra i de borratja: per prevenir la sequedat de mucoses (boca, ulls, vagina) tan freqüent en aquesta edat.


- Luteina: un potent antioxidant que evita l'envelliment ocular i la degeneració macular. S'ha de prendre en forma de suplement.

- Ginseng: per reforçar les defenses, ja que és molt ric en seleni, un oligoelement implicat en la protecció cel·lular i les substàncies orgàniques que controlen i eviten l'envelliment, i que aporta un gran nombre d'altres nutrients que reforcen el sistema immunitari.