viernes, 29 de enero de 2016

COMPLEMENTS NUTRICIONALS PER UNA BONA MENOPAUSA


Els recursos naturals que tenim per alleujar els símptomes i molèsties d'aquesta etapa femenina en què, a més dels típics fogots, porta associats riscos com colesterol alt i osteoporosi



Més calci i vitamina D per als teus ossos

Després de la menopausa i com a conseqüència del dèficit d'estrògens el procés de destrucció de l'os s'accelera. És per tant essencial mantenir una bona ingesta de calci. 
Tot i que els lactis són considerats la millor font d'aquest mineral, en realitat aporten un calci mica biodisponible i poc magnesi i fòsfor que desequilibra la seva absorció. Per tant el millor és prendre un suplement a base de citrat de calci que estigui balancejat amb magnesi (mineral que també intervé en la formació òssia i contribueix a la seva flexibilitat), amb potassi (en forma de bicarbonat potàssic que millora el balanç de calci i els paràmetres de formació òssia en dones postmenopàusiques) i vitamines del grup B (B3, B5 i B6).
També és fonamental la vitamina D per absorbir el calci de la dieta i com moltes dones tenen deficiències d'aquesta vitamina, caldrà recórrer a l'ús de suplements, així com de vitamina K, que incrementen la densitat òssia i redueix el risc de fractures, i de vitamina C, necessària per a les unions de col·lagen que mantenen l'estructura de l'os.

Soja i onagra per les hormones

La caiguda del nivell d'hormones (estrògens, progesterona, Folitropina i Lutropina) és la que marca aquesta etapa i provoca molts dels trastorns de salut.
 Per contrarestar-aquestes dues plantes t'aniran de meravella:
- La soja pel seu contingut en isoflavones, substàncies que, sense ser hormones, actuen com els estrògens femenins suplint la seva carència. Es poden prendre en càpsules o comprimits.
- L'onagra o prímula, és bona font d'àcid gamma linolènic, que augmenta el nivell de les prostaglandines i això el converteix en un aliat per alleujar els símptomes provocats per la contínua pèrdua d'estrògens. La forma més usual de prendre oli d'onagra és en perles de gelatina, que contenen dosis estandarditzades de l'oli, i de les que es recomanen quantitats de fins a 6 g diaris.

Cuida el teu cor

Després de la caiguda d'estrògens que es dóna en la menopausa, es produeix un augment del nivell de colesterol, que comporta l'aparició d'arteriosclerosi i de la tensió arterial. 
Per disminuir els riscos cardiovasculars es pot recórrer a aquests suplements:
- Perles d'omega 3 ja que un nivell suficient d'aquests àcids grassos provoca un eixamplament dels vasos sanguinis, millora la fluïdesa sanguínia i evita la formació de coàguls.
-Vitamina E i fitosterols: aquesta vitamina ajuda a millorar la salut cardiovascular, i també a reduir les sufocacions i la sudoració a la nit.
-Probióticos amb monacolina de llevat d'arròs vermell: que ajuda a mantenir els nivells normals de colesterol en sang.
-Flavonoides: Regulen la permeabilitat capil·lar i relaxen el múscul llis de les parets del sistema cardiovascular, afavorint la normalització de la tensió arterial. Té efectes antioxidants i capacitat per actuar contra les histaminas i altres mediadors de la inflamació com les prostaglandines PGE2.


A dalt l'ànim

I per als estats de nerviosisme, ansietat, malenconia, insomni ... que solen acompanyar la dona en aquesta etapa, es pot recórrer al safrà en càpsules un remei eficaç que millora l'estat d'ànim i redueix l'ansietat.

sábado, 23 de enero de 2016

AL MAL TEMPS BONA CARA

Amb una actitud vital positiva i amb els nutrients que el cos necessita per adaptar-se al hivern, aquesta pot resultar una estació dels més divertida i fructífera. 
Si el fred no ens agafa desprevinguts, és fàcil gaudir de l'estació més freda de l'any sense tants contratemps. Igual que les baixes temperatures es suporten millor amb la roba adequada, les molèsties més recurrents de l'hivern seran menys greus si preparem l'organisme, així en el cas der que apareguin, gairebé ni les notem. 
No es tracta només de tenir una actitud positiva, que també és bo, sinó de donar-li a l'organisme els nutrients que més li convenen.


Aquests són els suplements nutricionals i plantes que més ajuden:

. La cúrcuma o el gingebre ens ajuden a vèncer millor les inclemències climàtiques, per això les recomanem fins a infusió. La cúrcuma, conegut també com safrà de l'Índia, és una de les millors espècies per lluitar contra el fred, per això hauria d'estar amb freqüència en les nostres receptes d'hivern, ja que va bé, segons la medicina tradicional xinesa i la ayurvèdica, per pujar el yin i per augmentar el kapa. 
Però si volem beneficiar-nos millor de les seves virtuts terapèutiques, cal prendre-ho en càpsules de la seva extracte que garanteixin un alt contingut en curcumina, el seu principi actiu. Els seus efectes no deixen de sorprendre'ns: és antiinflamatori, anticancerigen, antioxidant, digestiu, hepatoprotector i inmunoprotector, entre d'altres.

El gingebre, per la seva banda, té propietats molt útils per combatre el fred. Aporta una bona dosi de vitamina C, flavonoides i aminoàcids, però el que li atorga la majoria de les seves virtuts són els gingerols que conté amb efectes analgèsics, antiinflamatoris i antioxidants, que resulten molt eficaços contra la grip i els refredats, ja que afavoreixen la expectoració.
 Als que no els agrada molt el gust picant d'aquesta arrel, poden prendre-ho en càpsules disponibles en botigues de dietètica, però si es vol menjar fresc, es pot preparar un te de gingebre antigripal bullint en mig litre d'aigua un tros de gingebre fresc durant 10 minuts. Se li afegeix 1 cullerada de mel i el suc de mitja llimona i es prenen d'1 tassa 3 vegades al dia.

. Les tisanes van bé al cos i a l'esperit, perquè no hi ha res que vingui de gust més en aquest temps que una infusió calenta, a la sobretaula, a l'hora del te, en tornar a casa o abans d'anar a dormir. A més d'aroma i sabor, aquest bon hàbit hivernal aporta virtuts terapèutiques, que van bé per relaxar, digerir, ajudar a agafar el son i també a escalfar-nos per dins. 

Per això et suggerim 2 combinacions que inclouen el gingebre:

. Te de polaritat: una combinació de plantes proposada pel doctor Randolph Stone, creador de la teràpia de la polaritat, que considera que el flux i l'equilibri de l'energia vital són el fonament de la salut. 
Aquesta tisana inclou llavors de lli, arrel de regalèssia, fruit d'anís verd, llavor de fenigrec, fulla de menta i arrel de gingebre. Resulta molt digestiva i equilibrant i molt adequada per evitar el bloqueig energètic que provoquen les toxines. Es poden prendre 2 o 3 tasses al dia, després dels àpats.

. Te ayurvèdic: una barreja de canyella, arrel de gingebre, clau, cardamom i pebre. Basat en els principis de la medicina ayurvèdica, ajuda a reequilibrar, enfortir i renovar l'organisme. Resulta molt útil per a moments d'esgotament o desànim. No consumir més de 2 tasses al dia.

Cal utilitzar una bosseta per cada tassa d'infusió, afegir l'aigua bullint i deixar reposar 5 minuts. Es pot afegir sucre de canya, mel o estèvia.

jueves, 14 de enero de 2016

QUÈ MENJAR PER CONDUIR MILLOR



Per Laura de Castro, dietista de Santiveri

Ja sigui sols o acompanyats, per oci per treball, molts agafem el cotxe per desplaçar-nos en els nostres viatges. Evitar ensurts, molèsties i sobretot accidents depèn que fem descans com a mínim cada 2 hores, mantinguem l'habitacle del cotxe a una temperatura adequada, evitem l'alcohol i mengem i ens hidratemos adequadament.


Normes bàsiques

Una mala alimentació provoca somnolència i cansament, dos factors que augmenten el risc de patir un accident, de manera que tingues en compte aquests consells nutricionals, abans de posar-te al volant.

. Abans i durant el viatge, tria receptes lleugeres a base de verdures, fruites, cereals integrals i llegums. Disminueix la ingesta de proteïnes (carns i peixos) i lactis, ja que la seva digestió és més pesada.

. Redueix l'ús de sal i amaneix els teus plats amb herbes i espècies. La sal fa retenir líquids i farà que et sentis més inflat i incòmode.

. Assegura't que els teus àpats siguin riques en fibra, així et sentiràs més saciat i reduiràs la sensació de gana i l'ansietat que aquesta comporta.

. Utilitza tècniques culinàries que no afegeixin greixos extres als teus plats: cuina'ls al vapor, al forn, en papillota oa la planxa. Així evitaràs digestions pesades.

. Evita els condiments forts o molt especiats, ja que poden provocar molèsties digestives.

. Hidrata't, encara que no tinguis set. En els teus parades beu infusions, aigua, sucs naturals i begudes sense sucre.

. Després de dinar, espera entre 15 i 20 minuts abans d'emprendre la marxa, ja que en aquest període es redueix la capacitat d'atenció.

Què menjar

Quan anem a agafar el cotxe és important que triem aliments hidratants, nutritius i rics en vitamines i minerals, com les fruites fresques, les verdures i amanides, el pa i les pastes integrals. 
I igual d'important, resulta evitar aquells aliments que puguin provocar-digestions pesades, molèsties i fins i tot somnolència, com són les carns grasses, els embotits, els fregits, els snacks, les pastes i les llaminadures i per descomptat les begudes alcohòliques.


Posada a punt


Hidrata't bé: Tingues en compte que una hidratació incorrecta, provoca somnolència i fatiga són dos símptomes que hem d'evitar especialment quan estem darrere del volant. Per evitar-hem de prendre prou aigua amb els electròlits que perdem amb la sudoració. D'aquesta manera mantenim hidratat el nostre cos i també el nostre cervell.


Augmenta la teva atenció: La monotonia després del volant, pot fer que ens despistem i perdem atenció. La teïna del te ajuda a millorar la nostra concentració mental ia mantenir-buidats i alertes. Podem prendre infusions de te durant les nostres parades, o bé triar un te verd o vermell instantani i afegir a l'aigua que anem bevent durant el viatge.

Cuida la teva vista: Si agafes el cotxe habitualment, és molt important que protegeixis els teus ulls i els nutras adequadament. T'ajudarà el prendre algun complement nutricional a base de carotenoides naturals, com els que s'obtenen de l'alga Dunaliella salina, vitamina E i A, luteïna, seleni i extracte de mirtil blau, uns fruits molt rics en flavonoides i polifenols que tenen cura de la circulació sanguínia i especialment la microcirculació ocular.