viernes, 13 de noviembre de 2015

EL PODER DELS NUTRIENTS ANTICOLESTEROL

Per Dra. Roser de Castellar, directora científica de Santiveri



Per mantenir uns nivells òptims de colesterol no només cal tenir en compte quins aliments no hem de prendre, com és el cas dels greixos saturats, sinó també, i sobretot, els que sí hem d'incloure en la dieta, com ara la fibra i els probiòtics, perquè ajuden a produir el colesterol bo ia evitar que es produeixi el dolent.

La forma de menjar pot influir molt més del que sembla en els mecanismes de regulació del colesterol. 
Hi ha una llarga llista d'aliments recomanables perquè contenen nutrients que exerceixen una funció reguladora sobre el colesterol. En alguns casos, caldrà recórrer a complements dietètics en forma de perles, càpsules o comprimits per obtenir una quantitat eficaç del nutrient en qüestió.

Betaglucans: es tracta d'un tipus de fibra present sobretot en la civada que no es digereix a l'estómac i redueix l'absorció del colesterol a l'intestí.

Fitosterols: principis actius vegetals amb propietats antioxidants i regeneradores dels vasos sanguinis que són abundants en la soja, llúpol i trèvol vermell. Bloquegen l'absorció del colesterol intestinal i faciliten el seu retorn al tub digestiu.

Omega 3: són greixos de tipus poliinsaturat que l'organisme no pot fabricar (àcids grassos essencials) i que abunda en el peix blau i els fruits secs. A nivell fisiològic tenen moltes funcions, entre les que destaquen tenir cura de la salut cardiovascular i el sistema nerviós i regular els processos inflamatoris. Redueixen la formació de certs greixos (triglicèrids) i de partícules transportadores de greixos en sang.


Monacolina: el llevat vermella que creix sobre l'arròs conté monacolina K, un principi actiu molt similar a les estatines, que bloqueja els mecanismes de formació de colesterol sense provocar efectes secundaris.


Fibra alimentària: com la que aporten verdures com cols i cols de cabdell, cebes, raves, etc., i els cereals integrals (aliments amb farines integrals i grans complets). Redueix l'absorció intestinal dels greixos.


Probiòtics: microorganismes que viuen a l'intestí, on realitzen importants funcions. Ceps com Lactobacillus acidophilus, L. rahmnosus, Bifidobacterium bifidum i B. longum han demostrat els seus beneficis. Es poden prendre formant part d'aliments fermentats o en suplements dietètics. L'activitat dels probiòtics bloqueja la producció de greixos i de colesterol en el fetge.

Principis amargs: presents en carxofa i altres plantes, estimulen la secreció de bilis, promovent la "despesa" de colesterol (els sucs biliars es formen a partir de colesterol).

Polifenols (tanins, lignines i flavonoides): presents en fruits vermells i baies, cacau, fruita seca, raïm i magrana tenen una acció antioxidant sobre les partícules transportadores de colesterol. Eviten que degenerin i s'enganxin a les parets dels vasos sanguinis.

Lecitina: extreta de la soja, augmenta les partícules transportadores de colesterol a la sang beneficioses (lipoproteïnes d'alta densitat [HDL]) i redueix les nocives (lipoproteïnes de baixa densitat [LDL]).


Dues accions dels probiòtics sobre el colesterol

• Acció sobre la bilis: l'ambient propiciat per la flora beneficiosa modifica les sals biliars que arriben al còlon, impedint que siguin reabsorbides i reaprofitades. Com els sucs biliars es fabriquen a partir de colesterol, aquesta és una forma de "gastar" la seva reserva. Els científics han comprovat que Lactobacillus reuteri exerceix específicament una acció de bloqueig sobre les sals biliars.

• Acció sobre la producció de colesterol en el fetge: un dels compostos alliberat per la flora fermentativa és reabsorbit i accedeix al fetge, allà bloqueja la producció de greixos i de colesterol.


Fibra i flora beneficiosa

La fibra és l'aliment de la flora beneficiosa. Fins a un 50% d'aquest residu que desecharíamos és aprofitat per diferents varietats de lactobacils, bifidobacteris, alguns tipus de estreptococs i estafilococs, entre d'altres bacteris que la fermenten. D'aquesta fermentació s'alliberen nutrients per a la flora, però també per al nostre tub digestiu i per al nostre organisme, per això es reconeix com a beneficiosa.

Altres bacteris, mitjançant reaccions de putrefacció, aprofiten residus de proteïnes per alimentar-se i alliberen toxines. Una dieta excessiva en carns i proteïnes d'origen animal facilita un mitjà en el qual creixeran massa bacteris putrefactes que generessin abundants residus nocius per l'intestí i augmentarà el risc de desenvolupar càncers digestius.

No hay comentarios:

Publicar un comentario