sábado, 31 de octubre de 2015

MENJAR BÉ SENSE GLUTEN

Cada dia és més fàcil menjar bé sense gluten ja que a més dels aliments naturalment sense gluten, hi ha molts forn, pastisseria i galetes, formulats amb la mateixa aparença i textura com si portessin gluten i que no obstant això no contenen ni traces d'aquesta proteïna.

La celiaquia és una de les intoleràncies més freqüents, però no cal ser celíac per menjar sense gluten. En els últims anys moltes persones segueixen una dieta sense gluten sense patir celiaquia, ja que milloren la seva digestió i se senten millor.

Intolerants al gluten

 Les persones que pateixen la malaltia celíaca pateixen una intolerància permanent al gluten, una proteïna present en la llavor de molts cereals. Quan s'és intolerant al gluten, aquest es comporta com un tòxic per a l'organisme, provocant una reacció immunitària de l'intestí prim, o el que és el mateix, una inflamació i lesió de la mucosa intestinal, que dificulta la digestió i l'absorció dels nutrients. El resultat és que la persona pot patir anèmia, manifestacions extra digestives visibles a la pell, pèrdua de massa òssia, debilitat muscular, infertilitat, etc.

Sensibles al gluten

En canvi les persones que tenen sensibilitat al gluten, el seu diagnòstic d'intolerància no s'ha pogut confirmar, però quan ingereixen productes que contenen gluten tenen els mateixos símptomes que les persones intolerants: inflor i dolor a l'abdomen, diarrees freqüents, èczemes o erupcions en la pell, mal de cap, restrenyiment, nàusees i vòmits, anèmia, fatiga ... Estudis recents assenyalen que 1 de cada 17 persones és sensible al gluten, encara que moltes d'elles no ho saben. El que sí se sap és que tant les persones amb sensibilitat al gluten com les intolerants milloren en retirar el gluten de la seva dieta i empitjoren al reintroduir.

Les causes

L'origen de la intolerància permanent al gluten és multi-causal i d'inici desconegut, però el que sí està comprovat és que hi ha factors que contribueixen al seu desenvolupament: la predisposició genètica, els factors ambientals i alguns factors immunològics.
Pel que fa als factors ambientals que poden incidir en la malaltia està el blat, cereal del consum ha augmentat notablement, sobretot a Occident, en les últimes dècades. La forma en com s'introdueixen els aliments en els primers anys de vida també pot ser important. En aquest sentit, s'ha comprovat que compaginar la lactància materna amb la introducció del gluten a la dieta del nadó pot reduir fins a en un 60% les possibilitats que desenvolupi celiaquia.
Per últim, tenim els factors immunològics, possibles alteracions de l'organisme que produeixen una resposta anòmala davant del gluten, així com canvis en la flora intestinal, que poden afavorir l'aparició de la malaltia.


Com descobrir si ets celíac

No sempre és fàcil associar els símptomes que pateix una persona amb una intolerància alimentària, perquè aquests apareixen de forma gradual provocant alteracions diverses al llarg del temps. I en molts casos no hi ha símptomes que ens indiquin la seva presència. Per això, un 75% de persones amb intolerància al gluten no estan diagnosticades.
En qualsevol cas, alguns dels símptomes que pot causar la celiaquia són: alteracions intestinals com diarrea o restrenyiment, anèmia, osteoporosi, amenorrea, mancances de vitamines i minerals. També pot produir malalties associades com la dermatitis herpetiforme, estomatitis aftosa, diabetis, o problemes de tiroides.

On hi ha gluten

El gluten és una proteïna que trobem en molts cereals com blat, ordi, sègol, espelta, kamut, civada i triticale (híbrid de blat i sègol) i en els seus derivats: pa, farina de blat, pasta (fideus, macarrons, tallarines ... ), productes de rebosteria, pastissos, galetes, pa de pessic, figues seques, begudes destil·lades o fermentades a partir de cereals com la cervesa, aigua d'ordi, etc.
Existeixen molts aliments que per la seva naturalesa no contenen gluten, però que han estat elaborats amb farines, espessidors, salses o condiments que sí el contenen: embotits (Choped, mortadel·la, xoriço, botifarra, salsitxes), patés, formatges fosos, conserves, salses , condiments i colorants alimentaris, succedanis de cafè, xocolata i cacau, fruits secs torrats o fregits amb farina, caramels i llaminadures.
Per això cal fixar-se en cadascuna de les etiquetes nutricionals dels productes que consumim.


 Aliments lliures de gluten per naturalesa

Llet i derivats (formatges, iogurts, quallada, nata), carns i vísceres, embotits com la cecina, pernil serrà i pernil cuit, peix, marisc, ous, fruites, verdures i hortalisses, llegums, tubercles, arròs, blat de moro, tapioca, mill, quinoa, blat sarraí, oli i mantegues, sucres, mel, cafè i infusions, fruits secs crus, vi, begudes escumoses o fabricades amb llimona, taronja o cua, sal, vinagre i espècies.




Com organitzar una dieta sense gluten

D'entrada, és important no pensar que per haver d'eliminar de la dieta una sèrie d'aliments, especialment alguns cereals, aquesta va a ser pobre o avorrida. Res més lluny de la realitat. Per fortuna, disposem de molts cereals i aliments lliures de gluten, variats i saborosos, que no només són aptes per a celíacs, sinó que són recomanables per a tota la família, siguin o no els seus membres intolerants al gluten.
Quan ens proposem cuinar per a un celíac, siguem nosaltres o una tercera persona, no només hem de tenir en compte la cistella de la compra, hi ha altres mesures que hem de prendre:
. Les farines i espessidors per a la preparació de salses, han de ser d'arròs, blat de moro, patata, soja, mill, tapioca, quinoa, blat sarraí ...
. Evitar fregir aliments sense gluten en olis on prèviament s'han fregit productes amb gluten.
. Els estris de cuina han d'estar nets. L'ús d'una forquilla que hagi manipulat un aliment amb gluten podria contaminar el plat.
. Molta precaució quan es menja fora de casa, ja sigui en bars, restaurants oa l'escola. 

En aquestes ocasions és molt recomanable preguntar i informar-se bé tant dels ingredients que menjarem, com de la preparació dels plats.


No hay comentarios:

Publicar un comentario