sábado, 31 de octubre de 2015

MENJAR BÉ SENSE GLUTEN

Cada dia és més fàcil menjar bé sense gluten ja que a més dels aliments naturalment sense gluten, hi ha molts forn, pastisseria i galetes, formulats amb la mateixa aparença i textura com si portessin gluten i que no obstant això no contenen ni traces d'aquesta proteïna.

La celiaquia és una de les intoleràncies més freqüents, però no cal ser celíac per menjar sense gluten. En els últims anys moltes persones segueixen una dieta sense gluten sense patir celiaquia, ja que milloren la seva digestió i se senten millor.

Intolerants al gluten

 Les persones que pateixen la malaltia celíaca pateixen una intolerància permanent al gluten, una proteïna present en la llavor de molts cereals. Quan s'és intolerant al gluten, aquest es comporta com un tòxic per a l'organisme, provocant una reacció immunitària de l'intestí prim, o el que és el mateix, una inflamació i lesió de la mucosa intestinal, que dificulta la digestió i l'absorció dels nutrients. El resultat és que la persona pot patir anèmia, manifestacions extra digestives visibles a la pell, pèrdua de massa òssia, debilitat muscular, infertilitat, etc.

Sensibles al gluten

En canvi les persones que tenen sensibilitat al gluten, el seu diagnòstic d'intolerància no s'ha pogut confirmar, però quan ingereixen productes que contenen gluten tenen els mateixos símptomes que les persones intolerants: inflor i dolor a l'abdomen, diarrees freqüents, èczemes o erupcions en la pell, mal de cap, restrenyiment, nàusees i vòmits, anèmia, fatiga ... Estudis recents assenyalen que 1 de cada 17 persones és sensible al gluten, encara que moltes d'elles no ho saben. El que sí se sap és que tant les persones amb sensibilitat al gluten com les intolerants milloren en retirar el gluten de la seva dieta i empitjoren al reintroduir.

Les causes

L'origen de la intolerància permanent al gluten és multi-causal i d'inici desconegut, però el que sí està comprovat és que hi ha factors que contribueixen al seu desenvolupament: la predisposició genètica, els factors ambientals i alguns factors immunològics.
Pel que fa als factors ambientals que poden incidir en la malaltia està el blat, cereal del consum ha augmentat notablement, sobretot a Occident, en les últimes dècades. La forma en com s'introdueixen els aliments en els primers anys de vida també pot ser important. En aquest sentit, s'ha comprovat que compaginar la lactància materna amb la introducció del gluten a la dieta del nadó pot reduir fins a en un 60% les possibilitats que desenvolupi celiaquia.
Per últim, tenim els factors immunològics, possibles alteracions de l'organisme que produeixen una resposta anòmala davant del gluten, així com canvis en la flora intestinal, que poden afavorir l'aparició de la malaltia.


Com descobrir si ets celíac

No sempre és fàcil associar els símptomes que pateix una persona amb una intolerància alimentària, perquè aquests apareixen de forma gradual provocant alteracions diverses al llarg del temps. I en molts casos no hi ha símptomes que ens indiquin la seva presència. Per això, un 75% de persones amb intolerància al gluten no estan diagnosticades.
En qualsevol cas, alguns dels símptomes que pot causar la celiaquia són: alteracions intestinals com diarrea o restrenyiment, anèmia, osteoporosi, amenorrea, mancances de vitamines i minerals. També pot produir malalties associades com la dermatitis herpetiforme, estomatitis aftosa, diabetis, o problemes de tiroides.

On hi ha gluten

El gluten és una proteïna que trobem en molts cereals com blat, ordi, sègol, espelta, kamut, civada i triticale (híbrid de blat i sègol) i en els seus derivats: pa, farina de blat, pasta (fideus, macarrons, tallarines ... ), productes de rebosteria, pastissos, galetes, pa de pessic, figues seques, begudes destil·lades o fermentades a partir de cereals com la cervesa, aigua d'ordi, etc.
Existeixen molts aliments que per la seva naturalesa no contenen gluten, però que han estat elaborats amb farines, espessidors, salses o condiments que sí el contenen: embotits (Choped, mortadel·la, xoriço, botifarra, salsitxes), patés, formatges fosos, conserves, salses , condiments i colorants alimentaris, succedanis de cafè, xocolata i cacau, fruits secs torrats o fregits amb farina, caramels i llaminadures.
Per això cal fixar-se en cadascuna de les etiquetes nutricionals dels productes que consumim.


 Aliments lliures de gluten per naturalesa

Llet i derivats (formatges, iogurts, quallada, nata), carns i vísceres, embotits com la cecina, pernil serrà i pernil cuit, peix, marisc, ous, fruites, verdures i hortalisses, llegums, tubercles, arròs, blat de moro, tapioca, mill, quinoa, blat sarraí, oli i mantegues, sucres, mel, cafè i infusions, fruits secs crus, vi, begudes escumoses o fabricades amb llimona, taronja o cua, sal, vinagre i espècies.




Com organitzar una dieta sense gluten

D'entrada, és important no pensar que per haver d'eliminar de la dieta una sèrie d'aliments, especialment alguns cereals, aquesta va a ser pobre o avorrida. Res més lluny de la realitat. Per fortuna, disposem de molts cereals i aliments lliures de gluten, variats i saborosos, que no només són aptes per a celíacs, sinó que són recomanables per a tota la família, siguin o no els seus membres intolerants al gluten.
Quan ens proposem cuinar per a un celíac, siguem nosaltres o una tercera persona, no només hem de tenir en compte la cistella de la compra, hi ha altres mesures que hem de prendre:
. Les farines i espessidors per a la preparació de salses, han de ser d'arròs, blat de moro, patata, soja, mill, tapioca, quinoa, blat sarraí ...
. Evitar fregir aliments sense gluten en olis on prèviament s'han fregit productes amb gluten.
. Els estris de cuina han d'estar nets. L'ús d'una forquilla que hagi manipulat un aliment amb gluten podria contaminar el plat.
. Molta precaució quan es menja fora de casa, ja sigui en bars, restaurants oa l'escola. 

En aquestes ocasions és molt recomanable preguntar i informar-se bé tant dels ingredients que menjarem, com de la preparació dels plats.


sábado, 24 de octubre de 2015

NUTRIENTS PER ALLARGAR LA TEVA VISTA

La còrnia, la retina i el cristal·lí pateixen una constant agressió lumínica.
 Amb l'estil de vida actual aquesta agressió es fa més intensa ja que els nostres ulls es veuen sotmesos a una exposició continuada a les pantalles de televisió, ordinador, mòbil, tablet, etc., així com als raigs de sol ia les llums potents. 
Això produeix residus nocius (radicals lliures) que causen petits danys que l'ull ha de reparar diàriament.

 Amb els anys, aquesta capacitat de reparació decau, les estructures oculars s'oxiden i degeneren i poden aparèixer alteracions de retina, mala visió nocturna, cataractes, etc. 
Sense oblidar que els problemes de salut com la hipertensió, la diabetis, el colesterol i el tabaquisme, també poden repercutir en la vista.

Així veiem com a partir dels 40-45 anys, les persones que no han tingut cap problema de visió anteriorment comencen a notar canvis en la qualitat de la visió i cada vegada s'avança més la presbícia i per tant la necessitat d'usar ulleres de "a prop". 
I a partir dels 60 anys, un 3-4% de persones pateix altres problemes més greus de vista com la degeneració macular i un 25% pateix cataractes en algun grau.

Què fer?

 ¿Llegir menys, fer servir menys les pantalles i protegir els ulls dels raigs de sol? 

Doncs a més d'intentar fer un ús més racional de les pantalles, de protegir-nos de la llum solar amb les ulleres apropiades, de fer gimnàstica ocular, i passar revisions oftalmològiques adequades, hi ha una cosa molt fàcil i eficaç que podem fer per allargar la vida de la nostra bona vista: alimentar millor.

El menú dels teus ulls

Efectivament, se sap que per ajudar a la vista a reparar aquests desgasts que es produeixen amb el pas dels anys, necessita d'uns nutrients específics com:

Vitamina A i betacarotens procedents de la pastanaga i altres fonts, ja que aquests nutrients neutralitzen els radicals lliures produïts per la llum, oxigen, fum, etc., que deterioren la transparència i causa sequedat a la còrnia i cristal·lí de l'ull.

      La luteïna i la zeaxantina 2 carotens presents en algues (sobretot la Dunaliella salina), pebrots vermells, cols, col, enciam, espinacs, blat de moro, mostassa, rovells d'ou i kiwis, entre altres, que manté la salut de la retina facilitant la seva funció visual i protegint-la de la llum i dels radicals lliures.

  Fitonutrients presents a nabius, algues i altres fruites i verdures, que preserven la irrigació ocular, l'agudesa visual i milloren la visió nocturna.

Zinc, seleni i vitamines A i E que protegeixen les estructures oculars del dany oxidatiu.

Vitamines A, E, C, zinc i carotens que mantenen l'agudesa visual i regeneren els pigments.

Així que l'ideal seria incloure en el menú diari tots aquests nutrients a través d'aliments com els nabius, el germen de blat, el llevat de cervesa, les algues, els ous, l'alvocat, les ametlles, les pastanagues, etc.

       Si forces molt la vista

       Per a les persones que treballen constantment davant l'ordinador i forcen molt la vista, el millor és assegurar-se la quantitat diària recomanada d'aquests nutrients recorrent a un complement alimentari dietètic que els contingui i prendre la dosi aconsellada pel fabricant (1 o 2 càpsules al dia ). 

Però sempre és millor escollir un complement dietètic natural els nutrients procedeixin de fonts naturals com pastanaga, nabius, algues, etc.

Amb això i amb un estil de vida adequat per als ulls que permeti entrenar la vista a curta, mitjana i llarga distància, estarem assegurant una llarga vida a la vista.

sábado, 10 de octubre de 2015

PUJA LES TEVES DEFENSES AVUI PER NO ENMALALTIR DEMÀ



Està comprovat, les persones que en aquesta època de l'any intenten cuidar la seva sistema immunològic es posen malalts menys a l'hivern. 
Així que pren nota dels aliments i suplements que t'ajudaran a plantar-li cara als grips i refredats que arriben cada any en els mesos freds.


Tingues cura de la flora intestinal prenent aliments prebiòtics i probiòtics ja que l'equilibri de la microflora intestinal és fonamental per al sistema immunitari.
A més de prendre fibres prebiòtiques com civada, llegums, llavors de lli i de chía, all, ceba, porro, espàrrec, carxofes, arrel de xicoira, tomàquets, plàtans, etc., i aliments probiòtics com el iogurt, els vegetals fermentats (xucrut ), etc., abans que arribi el fred, pren també, durant almenys 10 dies, un complement alimentari en vials amb ferments làctics com Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterium longum, Lactobacillus rhamnosus i Lactobacillus casei.


Descobreix les plantes immunoestimulants ja que són les que amaguen més armes per protegir-te dels virus. I no importa que no t'agradi més infusió que la del cafè, ja que es poden prendre en gotes, extractes, comprimits o xarops. 
La imprescindible és l'equinàcia, una planta d'altres latituds però que ja tothom coneix aquí ja que s'ha fet famosa en els últims anys perquè estimula la formació de glòbuls blancs i d'interferó, els quals són claus en el sistema immunitari.
 L'equinàcia és precisament el component principal de Resfrixir, un xarop que poden prendre fins i tot els nens com a mètode preventiu.
Però també tenim plantes del país com el romaní que té una reconeguda acció positiva sobre les defenses gràcies a les substàncies antibacterianes i antivirals que conté. 

El romaní és un dels ingredients de Mixtract 29 Bio Erba defens, una barreja de plantes que potencia les nostres defenses naturals i que també conté equinàcia, pròpolis i farigola, que ajuda a la fluïdesa de les secrecions bronquials. 
Es poden prendre 30 gotes, 3 vegades al dia, barrejades amb aigua, suc o una altra infusió.

 Posa a la teva taula aliments-suplements que agradaran tant al teu paladar com a les defenses com:
L'all, perquè contribueix a reforçar el sistema immunològic gràcies a l'alicina, un dels seus components, ja que té efecte antibiòtic i antivíric. Si no ho suportes sencer, cru, ben picat a l'amanida, sopes i altres receptes, prova les perles d'oli d'all. 
Les pots prendre cada matí al costat d'un got de suc de taronja o de magrana.


La gelea real és un aliment preventiu clàssic que no pot faltar a la teva rebost, ja que els seus complexos enzimàtics reforcen les defenses.


Resulta especialment recomanada Realfrial, un gelea reial molt indicada per a aquesta època perquè també porta pròpolis, equinàcia i vitamina C.

. Els bolets shitake i reishi contenen un tipus de betaglucans que, segons diversos estudis científics, augmenten el nombre i l'activitat de les cèl·lules del sistema immunitari, i, a més, el reishi en concret ha demostrat ser un gran protector de les vies respiratòries. 


Es poden afegir aquests bolets als nostres plats d'arròs i pasta, o consumir-les en càpsules de la seva extracte sec.

. El pròpolis, té propietats antibiòtiques, antivirals i immunoestimulants. Es pot prendre en perles, comprimits, extracte líquid, vials (combinat amb mel) i en esprai bucal combinat amb olis essencials.