viernes, 18 de septiembre de 2015

FLORA INTESTINAL I SALUT GLOBAL

La microbiota o flora intestinal serà la protagonista essencial de la salut del segle XXI perquè mantenir-la sana no només ens ajudarà a gaudir d'una bona digestió ia pujar les defenses, sinó que cada vegada hi ha més estudis que demostren que contribueix a prevenir diverses malalties.
Et mostrem com cuidar-la.

La salut intestinal i per tant la salut general depèn en gran mesura de la microflora intestinal (bacteris, llevats, virus, etc.) que està composta per més de 100 bilions de microorganismes que poblen el tub digestiu i que conformen una massa viva de gairebé 2 quilograms allotjada de forma estable a l'intestí. Aquesta microflora és tan essencial per a l'ésser viu que es considera com un òrgan més.

Per a què serveix

El tub digestiu té una triple regulació: una xarxa d'innervació muscular implicada en els seus moviments de trànsit, una xarxa neuroendocrina que segrega gairebé tants neurotransmissors com el cervell (per això diuen que tenim un "segon cervell" a la panxa) i una xarxa ganglionar que el connecta amb el sistema immunitari.
 Per això, una bona flora intestinal és essencial per a:

- Mantenir en bona forma la nostra capacitat d'autodefensa, és a dir el nostre sistema immunitari. No en va el 70% de les cèl·lules immunitàries de l'organisme es troben al nostre intestí.
- Millorar les digestions i assimilar millor determinats nutrients.
- Prevenir l'obesitat ja que diversos estudis han demostrat que la baixa presència de bacteris a l'intestí augmenta el risc d'engreixar i que el desequilibri en la flora intestinal és un factor de risc d'obesitat tan important com l'herència genètica, la mala alimentació, el sedentarisme o altres hàbits de vida poc saludables.
- Impedir que s'introdueixin substàncies tòxiques en el nostre organisme ja que una bona flora fa de barrera que impedeix l'adherència de bacteris patògens i crea un mitjà hostil per al seu creixement.

Què pot passar si la nostra flora no està bé

Les alteracions en quantitat i composició de la flora intestinal (disbiosi) acaben fent efecte en tota la flora de l'organisme i afecten el sistema immunitari.
La disbiosi pot promoure estats patològics, però també, pot ser secundària a estats patològics assentats. Hi ha abundant evidència científica que han demostrat un perfil de flora intestinal alterat semblant a malalts amb la mateixa patologia: celiaquia, malaltia inflamatòria intestinal, al·lèrgies i asma, obesitat, diabetis tipus 2, fins i tot artritis reumatoide.

Com cuidar

En primer lloc cal evitar els enemics declarats de la flora intestinal: estrès, antibiòtics i altres medicaments (corticoides, antiàcids o laxants), dietes hiperproteiques, tabac i mala o escassa masticació.

En segon lloc fer una dieta rica en ingredients amics de la microflora com són els fermentats rics en probiòtics (iogurt, xucrut, miso), les verdures crues riques en fibra prebiòtica (all, ceba, porro, espàrrec, xicoira, carxofa, blat, ordi, civada, patata, moniato, llegums, tomàquet, poma, codony, pruna, papaia, pera i plàtan) i en aliments rics en glutamina que reparen la permeabilitat intestinal (cols, espinacs i farina de garrofa).

I en tercer lloc prendre suplements prebiòtics i probiòtics, o tots dos alhora, és a dir, simbiòtics.

Efectes beneficiosos dels prebiòtics

. Milloren la microbiota intestinal i les funcions intestinals: digestives i de barrera.
. Augmenten l'absorció de minerals: calci, magnesi, zinc i ferro.
. Desenvolupen funcions immunes (els seus metabòlits "informen" als mecanismes de defensa).
. Redueixen el risc d'infeccions intestinals.
. Prevenen l'obesitat, la diabetis tipus 2, la síndrome metabòlica i la malaltia cardiovascular, ja que redueix o alenteix l'absorció de greixos i sucres.
. Redueix el risc i / o millora el curs de malalties inflamatòries intestinals.
. Disminueix el risc de càncer de còlon.

Els avantatges dels probiòtics

. Regulen el ritme intestinal i estan indicats en restrenyiment, diarrees, còlon irritable, meteorisme, etc.
. Ajuden a la prevenció i restabliment en infeccions intestinals, infeccions vaginals, urogenitals i alteracions de la flora dèrmica.
. Promouen el desenvolupament del sistema immune local i global i poden influir en processos al·lèrgics (atòpies, asma) i augmenten les defenses enfront d'infeccions.
. Milloren els processos digestius influint en el metabolisme, per aquest motiu estan especialment indicats en els casos de diabetis, obesitat i intolerància a la lactosa.
. Contribueixen a reduir el colesterol endogen.

La nova generació de probiòtics

Unir prebiòtics i probiòtics en un sol suplement dietètic aporta majors beneficis perquè es millora la supervivència dels probiòtics en el trànsit intestinal, es revitalitzen les activitats metabòliques i funcionals vinculades als pre i probiòtics i es poden prendre al costat de antibiòtics orals durant el tractament d'un procés infecciós frenant així la destrucció de la flora intestinal.
Per això la nova generació de suplements dietètics per a la flora intestinal combinen prebiòtics i probiòtics, creant així una nova gamma de equilibrants de la microflora anomenats simbiòtics. Però a més, els nous simbiòtics aporten també altres substàncies específiques per augmentar la seva eficàcia en casos concrets. Aquests són els suplements probiòtics combinats que ja pots trobar al mercat dietètic dissenyats per a cada necessitat:

  1.  Per baixar el colesterol: amb monacolina obtinguda del llevat vermell d'arròs, vitamina K2 i una barreja de plantes.
  2.  Per al benestar intestinal: amb una barreja de probiòtics i fructooligosacàrids que afavoreixen l'equilibri de la microflora intestinal, i també amb calci, que contribueix a alcalinitzar el medi.
  3.  Per prevenir les infeccions urinàries: amb equinàcia i boixerola.
  4.  Per evitar micosis, peu d'atleta i altres afeccions de la pell: amb plantes com passionera, bardana i Primrose.
  5.  Per prevenir la candidiasi genital: amb reishi i vitamina C.



Com veiem, aportar un suplement de prebiòtics i probiòtics a la nostra dieta pot ajudar-nos a prevenir i curar moltes malalties, i per descomptat, a aconseguir una millor digestió.

No hay comentarios:

Publicar un comentario