miércoles, 31 de diciembre de 2014

LA DIETA AMIGA DEL PÀNCREES

La Fundació Espanyola de l'Aparell Digestiu (FEAD) ha dedicat el mes de desembre, a parlar del pàncrees per sensibilitzar-nos sobre la seva funció vital ja que més de 30.000 persones són diagnosticades cada any a Espanya d'alguna malaltia relacionada amb aquest òrgan.

  Realment el pàncrees és un gran desconegut, tot i que té una important funció en la digestió dels aliments i en la seva absorció. D'una banda, produeix la insulina necessària per al control del nivell de sucre en sang; i d'altra banda, produeix els enzims que permeten digerir els aliments. Per això, la majoria dels símptomes relacionats amb un mal funcionament del pàncrees estan relacionats amb un procés digestiu incorrecte com inflor, diarrees o flatulències. I en estar relacionat amb l'assimilació del sucre, també té alguna cosa a veure amb la diabetis.

La bona salut del pàncrees també té influència sobre les nostres defenses, igual que la del fetge, vesícula i melsa.


Aliments amics:

Seguir una dieta amb pocs greixos i menys carn vermella i reduir el consum dels sucres o hidrats de carboni simples, és el millor favor que se li pot fer al pàncrees. Són sucres simples la fructosa (el sucre principal de les fruites i de la mel), la sacarosa (sucre de taula) i la lactosa (el sucre de la llet). Si la majoria dels hidrats que prenem són d'aquest tipus, sobrecarreguem el treball del pàncrees. Per tant hauríem de donar preferència als aliments rics en hidrats que tinguin un índex glucèmic més baix. 
L'índex glucèmic (IG) és la capacitat que té un aliment d'augmentar els nivells de sucre (glucosa) en sang durant l'hora posterior a la seva ingesta.


Són aliments d'índex glucèmic baix els llegums, fruits secs i llavors, soja, cuscús, arròs i pa integrals, cereals complets sense sucre, quinoa, civada, espelta, sushi, llevat, verdures, fruites, confitura sense sucre afegit, llet, iogurt i la xocolata negra de més de 70% de cacau, fructosa.
 També estan recomanats, però en menor quantitat, els aliments d'índex glucèmic mitjà com són el müesli, pa, fideus d'arròs, meló, sorbet de fruites, melmelada, xocolata.

I cal intentar reduir al màxim el consum d'aliments d'alt índex glucèmic com són l'arròs, pasta, polenta, tapioca, blat de moro, crispetes, farina, mill, productes de pastisseria, molts cereals de l'esmorzar, patates, dàtils, síndria, pastanaga cuita, faves cuites, api i nap cuits, sucre blanc o morè, gelats, mel, llaminadures.

Els enemics:

Cal evitar l'alcohol i el tabac ja que són els principals factors de risc de les malalties del pàncrees i no cal ser un bevedor abusiu o un gran fumador perquè el pàncrees es vegi afectat. Prendre molts fregits i patir restrenyiment poden resultar també nefastos per aquest òrgan.


Els aliats naturals:

Alguns complements dietètics també ens poden ajudar a tenir cura del pàncrees. Per exemple, en cas de restrenyiment, les càpsules de àloe combinat amb fonoll contribueixen a regular el trànsit ia evitar flatulències. També és bo prendre cada dia llevat de cervesa (3 cullerades al dia), llavors de lli remullades i triturades i lecitina de soja (3 cullerades al dia). Fer, un cop al mes, una cura de suc d'àloe vera prenent una cullerada del suc en dejú durant una setmana, també resulta molt útil tant per al pàncrees com per al fetge. 
I com plantes es poden prendre infusions de noguera, centaura, Copalchi, Travalera, eucaliptus i carxofera.

No hay comentarios:

Publicar un comentario