sábado, 5 de julio de 2014

COM PREVENIR LA TROMBOSI DEL VIATGER

L'arribada de la calor i de les vacances augmenta els casos de trombosi venosa relacionada amb els viatges de llarga durada, coneguda també com trombosi del viatger o síndrome de la classe turista. La formació de trombes en viatges pot iniciar-se en qualsevol desplaçament en què el viatger estigui més de dues hores i mitja immobilitzat, sigui en avió-independentment de si vola en classe turista o en business-cotxe, tren o qualsevol altre mètode de transport. 

La trombosi es genera a causa de l'alentiment del retorn venós com a conseqüència de la immobilització de la bomba muscular de les cames, que està la majoria del temps inactiva en els viatges llargs. Això dóna lloc en ocasions al començament dels processos naturals de coagulació de la sang en les venes de les cames i que, en el pitjor dels casos pot desembocar en la formació de trombes. 

Calor i factors de risc associats 

El problema pot ser més freqüent en viatges de llarga durada, amb avió o no, i, sobretot, en persones amb factors de risc associats com: obesitat, edat avançada, dones embarassades, malalts crònics del cor, pacients tumorals, diabètics, etc . A més, cal tenir en compte que la calor actua com un potent vasodilatador i les persones que tenen problemes venosos veuen agreujats els seus símptomes de vegades de forma considerable durant l'època estival, o prop de fonts de calor. Per aquest motiu, està recomanat portar roba lleugera, de fibres naturals i folgada. 


Com prevenir 

Abans del viatge: 

. Prendre algun suplement dietètic amb plantes activadores de la circulació, riques en bioflavonoides com escorça de taronja i de llimona, extracte de mirtil i rutina, ja que milloren la circulació venosa. Es poden prendre en càpsules o en vials, 
- Prendre infusions de plantes vasoprotectoras com galzeran, ginkgo biloba, arç blanc, card marià, hamamelis, castanyer d'Índies i vinya vermella. Cal prendre de 2-3 infusions al dia d'una barreja que les inclogui totes. 


Durant el viatge: 

. Aplicar sobre les cames un gel amb efecte defatigant a base d'extractes de plantes (galzeran, castanyer d'índies, centella, ginkgo, papaia, mirtil i vinya vermella) i d'olis essencials (d'aranja, llimona i mandarina) ja que millora la microcirculació i proporciona una immediata sensació d'alleujament i frescor. 
. Realitzar exercicis de mobilització (flexo-extensió) de les cames durant alguns minuts cada hora. 
. Beure abundants líquids: aigua, sucs de fruites riques en vitamina P (aranja i altres cítrics, granades, nabiu vermell americà, cireres, groselles o raïm, i infusions de plantes diürètiques com la cua de cavall per evitar la retenció de líquids. 
. No prendre cafè ni aliments amb molta sal, ja que afavoreixen la retenció de líquids. 
. No creuar les cames 
. Donar un petit passeig per l'avió o tren, o fer parades si el viatge és en cotxe, per estirar les cames. 
. Després de l'arribada, fer passejades de tres quarts d'hora com a mínim, a bon ritme, ja que és una forma molt fàcil d'activar la circulació venosa a les cames. 


Segons dades de l'Organització Mundial de la Salut, la trombosi del viatger és una patologia venosa que afecta el 3% dels viatgers sans que realitzen vols de més de 4 hores de durada, el que significa que un de cada sis mil viatgers sans veu afectat. D'altra banda, un de cada cinc passatgers d'un avió pateix una inflor de cames sense que això suposi l'existència d'aquesta trombosi.

No hay comentarios:

Publicar un comentario