miércoles, 12 de marzo de 2014

LA MODA DELS CEREALS ANTICS

Alguns cereals antics que s'havien deixat de consumir en occident tornen a posar de moda gràcies a la publicitat que li fan actrius o icones de la moda com Angelina Jolie o Gwyneth Paltrow. Parlem de la quinoa, el mill i la chía que, per sort, comencen a fer-se cada vegada més populars entre nosaltres i dic per sort perquè són molt interessants des del punt de vista nutricional. A més, aquests cereals i llavors no contenen gluten i poden formar part també de l'alimentació de les persones amb celiaquia o sensibles al gluten dels que cada vegada hi ha més.

La quinoa, per exemple, és una llavor que es pot consumir com un cereal però que aporta més proteïnes que els cereals ( 18% ) , té un agradable sabor, que recorda al de les nous, i és de fàcil cocció ( 12 minuts ) i digestió. Pot substituir la pasta en les sopes, i usar-se com acompanyament de plats de verdures, amanides i farcit de pebrots, albergínies o carbassons. També apareix en la composició d'algunes tortitas de cereals i en les barretes energètiques.
La quinoa procedeix dels Andes on creixia a més de 3.000 metres d'altura i va ser durant milers d' anys l'aliment bàsic de inques, asteques i maies. És molt apreciada nutricionalment perquè aporta els 20 aminoàcids de les proteïnes, incloent els essencials, i més destaca pel seu contingut en ferro, calci, magnesi i zinc.

El mill, per la seva banda, és un dels cereals més antics i un dels que pot conservar durant més temps sense risc de descompondre. Se segueix conreant molt a Àfrica i a causa de la seva privilegiada composició nutricional, resulta la font d'energia, proteïnes, vitamines i minerals de milions de persones. Destaca, entre els cereals, per la seva aportació en ferro i magnesi ( encara que té molt menys que la quinoa ) pel que es recomana en cas de debilitat física o psíquica i en les anèmies. A més, pel fet que també conté silici, resulta un excel · lent remei per enfortir la pell, el cabell, les ungles i les dents. Té un sabor suau i neutre i és fàcil de cuinar. Com és molt dens, va molt bé cuinar a parts iguals amb la quinoa. Se li pot donar el mateix ús que l'arròs i utilitzar en sopes, farcits i per fer croquetes o hamburgueses vegetals. El mill cuit i fred també pot compondre una amanida d'estiu barrejat amb vegetals crus.

Les llavors de chía, formaven part de la dieta bàsica de asteques i maies, i es creia que la seva força i vigor derivava d'aquest aliment. El valor nutricional d'aquesta llavor sembla corroborar-ho.
Els avantatges nutricionals de les llavors de chía són inqüestionables. Per exemple, contenen un 700% més d'àcids grassos omega 3 que el peix blau i 3 vegades més antioxidants que els nabius. També sobresurt per la seva riquesa en minerals tan importants com el calci, 600 vegades més elevat que la llet de vaca sencera, el ferro i el magnesi. A més de tenir un 100 % més de fibra que el segó, les llavors de chía són també molt riques en vitamina C i aporten un 700% més de vitamina C que les taronges.

La forma més habitual de consumir chía és barrejada en la farina per preparar pans, galetes i tot tipus de brioixeria. Resulta una barreja excepcional el pa dextrín amb llavors de chía.

Així que introduir aquests tres nous aliments en els menús de grans i petits pot ser una bona opció per millorar el valor nutricional de la nostra dieta ara que comença la primavera i estem a l'estació dels canvis .

No hay comentarios:

Publicar un comentario