jueves, 20 de marzo de 2014

ELS AVANTATGES DELS ALIMENTS FERMENTATS

 Menjar aliments fermentats té molts avantatges sobre el sistema immunitari, la salut intestinal i el benestar general. I encara va bé menjar aliments fermentats tot l'any, és justament a l'estiu quan els necessitem més per prevenir problemes intestinals o recuperar-nos abans de possibles toxiinfeccions alimentàries. Els aliments fermentats són aquells en el procés d'elaboració s'han utilitzat diferents tipus de microorganismes, com fongs i bacteris, especialment lactobacils, que produeixen modificacions en el sabor, aroma i consistència del producte. El cas més conegut i consumit actualment és el iogurt que s'aconsegueix afegint bacteris làctics a la llet fresca perquè fermenti transformant-se així no només el seu sabor, aroma i consistència, que és totalment diferent del de la llet d'origen, sinó també les seves propietats nutricionals. Els lactobacils que es produeixen en la fermentació làctica, milloren la seva digestibilitat i afavoreixen el creixement d'una flora bacteriana saludable a tot l'intestí, cosa que segons tots els experts és el pilar de la salut.


Igual que la llet de vaca esdevé iogurt quan fermenta, el mateix passa amb la beguda o llet de soja. Si se li afegeixen bacteris làctics esdevé iogurt de soja amb un sabor i aroma diferent, amb una millor digestibilitat i amb els mateixos avantatges probiòtics del iogurt elaborat amb llet de vaca i sense els inconvenients que per a algunes persones pogués tenir la soja. Per això, fins i tot els experts recelosos de la soja recomanen prendre tots els seus derivats fermentats com iogurt, tempeh, miso, natto o la salsa de soja fermentada.

Millores nutricionals

Gràcies a la fermentació, es destrueixen algunes substàncies nocives com l'àcid fític, present a la coberta del gra de cereals i lleguminoses, que pot impedir l'absorció de minerals com el calci, ferro i zinc i es redueixen bastant les lectines i el gluten.
Amb la fermentació, les proteïnes realitzen una predigestió, per la qual cosa millora la seva assimilació per part de l'organisme. Per això el iogurt es digereix millor que la llet, la col fermentada o choucroute senti millor que la col fresca i el iogurt de soja es digereix millor que la soja en gra o en beguda.

A més, en el procés de fermentació, l'aliment s'enriqueix en vitamines, especialment en les del grup B i C. Per això la salsa de soja fermentada i el tempeh ( llavors de soia a les que s'afegeix un fong ) són una font de vitamina B12. I el natto, un aliment japonès a base de soja fermentada, és un dels aliments més rics en vitamina K2 ( menaquinona -7 o MK -7 ), un nutrient que és molt important per a la salut òssia, dental i cardiovascular.

Efectes beneficiosos.

Els aliments fermentats posseeixen qualitats beneficioses per al sistema digestiu, ja que a més de resultar més fàcils de digerir (per estar predigerits) són la millor font de probiòtics i ajuden a restaurar l'equilibri de la flora intestinal. Problemes com restrenyiment, colon irritable, intolerància a la lactosa o al gluten, candidiasi, al · lèrgies o asma, pots estar relacionades amb una falta de bacteris beneficiosos en el sistema digestiu. En aquests casos, els aliments fermentats són una bona forma d'equilibrar els bacteris intestinals i tractar o prevenir aquests problemes. Però a més, com els ferments milloren la funció digestiva, en conseqüència es millora l'absorció dels nutrients, vitamines i minerals que ingerim.

I finalment, els fermentats es consideren també com aliments " antiedat " pel seu gran contingut enzimàtic, ja que els enzims relacionades amb l'absorció i digestió dels aliments disminueixen naturalment amb l'edat, i és una bona manera de reposar.

No hay comentarios:

Publicar un comentario