lunes, 27 de enero de 2014

EQUINÀCEA PER REVITALITZAR LES TEVES DEFENSES



La baixada de les temperatures propicia el desenvolupament d'infeccions víriques com la grip, els refredats i altres infeccions respiratòries, malalties hivernals que no es poden tractar amb antibiòtics i que la millor manera de vèncer és mantenint un sistema immunològic actiu i estimulat, que actuï reconeixent i destruint aquells agents externs que puguin causar-nos problemes. L'equinàcia és un remei natural que pot ajudar-nos a pujar les defenses i a passar un bon hivern. Vegem perquè.

La planta més utilitzada a Alemanya

L'equinàcia ha estat recomanada per la ESCOP ( Cooperativa Científica Europea de Fitoteràpia ) com a teràpia de suport en cas d'infeccions gripals i per prevenir refredats. És la planta medicinal més usada a Alemanya, els investigadors han estat els descobridors dels seus beneficis per a Europa, ja que fins a principis del segle XX només s'usava a Amèrica del Nord. L'equinàcia posseeix substàncies que actuen directament sobre les cèl · lules del sistema immunològic, aconseguint que aquestes reconeguin més fàcilment els virus i altres microorganismes, fent que els destrueixin més eficientment i ajudant a que aquestes cèl · lules es comuniquin entre si de manera més eficaç perquè tot el organisme quedi alertat i evitar d'aquesta manera que puguin envair.


Grips i refredats

Per prevenir refredats i grips, és millor prendre l'equinàcia abans d'iniciar els símptomes i sempre durant períodes de menys de 8 setmanes. Però també es pot prendre just quan comencen els símptomes i d'aquesta manera aconseguir que la malaltia desaparegui més ràpid i que les molèsties siguin més lleus.
L'equinàcia més de ser molt eficaç en les inflamacions i infeccions a nivell de les ORL (nas , gola i orelles), també pot ajudar en el tractament de les infeccions urinàries i és un excel · lent cicatritzant.

Estudis que l'avalen

Diversos estudis clínics confirmen els beneficis de l'equinàcia. Un dels més destacables mostra una prova en la qual es va seleccionar 160 pacients que tenien malalties respiratòries causades per infeccions víriques o bacterianes. Els pacients es van dividir en dos grups, un al que se li va donar arran           d' equinàcia durant un interval de 8 a 10 dies i que es va recuperar totalment en finalitzar aquest període, mentre que els membres del segon grup al que se'ls va donar un placebo, tots seguien malalts després d'aquest interval de temps .

Com prendre


A les botigues de dietètica pots trobar equinàcia en comprimits, en extracte, i també combinada amb altres plantes i complements en forma de xarops, gelea reial enriquida, caramels i perles.
Davant els primers símptomes de mal de coll es poden fer gargarismes amb una infusió de farigola amb una culleradeta d'extracte de equinàcia. Molt abans que comencin els símptomes d'un refredat o just en començar, es pot recórrer a un xarop o una gelea real que contingui equinàcia i prendre diàriament seguint les recomanacions del fabricant.

miércoles, 22 de enero de 2014

sábado, 18 de enero de 2014

PLA APRIMANT, 1ª FASE

Aquesta és l'època de començar les dietes per aprimar. I abans de començar la dieta pròpiament dita, hi ha dedicar la primera etapa d'un pla aprimant a estimular el bon funcionament de fetge i de ronyons. Fer una neteja a fons d'aquests dos òrgans excretors no només promou una bona salut física sinó també un millor estat d'ànim que reforça la nostra voluntat per canviar alguns hàbits i ajuda a perdre quilos de forma més rápida. El fetge funciona com un laboratori encarregat de transformar les substàncies tòxiques en substàncies inofensives que es poden eliminar fàcilment. A través dels ronyons i de les vies urinàries nostre cos elimina els productes de rebuig que es formen en el procés metabòlic.

Per ajudar en el seu treball depuratiu a fetge i ronyons, hi ha tres plantes o verdures molt habituals a les nostres botigues: la carxofa, la dent de lleó i el card marià. Les propietats beneficioses de la carxofa es deuen sobretot a una substància anomenada cinarina que actua sobre les cèl · lules del fetge , augmentant la producció de bilis, i sobre les cèl · lules del ronyó, incrementant la producció d'orina. La dent de lleó per la seva banda, estimula la funció hepàtica i biliar, actua com a laxant suau i resulta diürètic evitant la retenció de líquids.
I el card marià és ric en silimarina, una potent substància capaç de regenerar les cèl · lules del fetge i que té altres substàncies que estimulen els sucs gàstrics i milloren la circulació.

 
La carxofa es pot incloure en els menús diaris com a verdura bullida, al forn o a la brasa i la dent de lleó es pot afegir fresc a les amanides, però també es pot prendre en infusió o en extracte, igual que la carxofa.
En canvi el card marià es pot prendre sol en càpsules o combinat amb altres hepàtiques.
 
Un bon pla depuratiu per començar una dieta aprimant seria:

- Prendre en l'esmorzar, 1 got de suc de taronja i aranja (meitat i meitat ) amb 10 gotes d'extracte de dent de lleó i 2 càpsules de carxofa.
- Mitja hora abans del menjar, prendre 1 got de suc de llimona diluït amb brou vegetal amb 2 càpsules de card marià.
- En el berenar, prendre 10 gotes d'extracte de dent de lleó amb una infusió al gust.
- I abans del sopar, prendre 2 càpsules de carxofa amb un got d'aigua.


A més, en aquesta primera fase, cal començar a reduir una mica les racions i privilegiar els següents aliments:

- Proteïnes animals que procedeixin només de peixos, ous i, ocasionalment, de carn blanca.
- Aliments crus com fruites (2 racions al dia ) i amanides ( només al migdia ) que incloguin també verdures com api, ceba, créixens i julivert.
- Cereals integrals com l'arròs, la quinoa o el mill.
- I si es menja fora de casa i resulta difícil seguir el pla drenant que s'ha descrit, recórrer a un xarop que contingui carxofa i altres plantes medicinals drenants com genciana, cúrcuma, milfulles, dent de lleó, ortiga, boldo, camamilla, fonoll , poliol, marduix, card sant, càlam, trèvol d'aigua i absenta.
Cal prendre 1 cullerada, 3 vegades al dia, o diluir 3 cullerades en un litre d'aigua i anar bevent de la barreja al llarg del dia.

Seguint aquest pla drenant inicial serà més fàcil i eficaç iniciar una dieta.

martes, 14 de enero de 2014

sábado, 11 de enero de 2014

DESPRES DELS EXCESSOS, A DIETA DE COLESTEROL


Durant les Festes gairebé tots hem pres massa aliments rics en greixos saturats com són les carns vermelles, els embotits o alguns dolços i postres, i això, segons els experts, podria haver incrementat les nostres taxes de colesterol en sang fins a un 10 per cent. Per això, el doctor Leandro Plaza, president de la Fundació Espanyola del Cor ( FEC ), alerta que " després d'un mes d'excessos alimentaris i abandonament dels hàbits saludables, tenir el colesterol elevat és un factor de risc per al desenvolupament de malalties cardiovasculars i, actualment, un de cada dos adults espanyols ho té per sobre dels nivells totals recomanats ".

Per mantenir els nivells correctes de colesterol ( per sota de 200 ml / dl) es recomana una alimentació variada i equilibrada que inclogui una major aportació de fibra, verdures, carns magres, peix blau, lactis desnatats o begudes vegetals, fruits secs i oli d' oliva i reduir el consum d'aliments rics en colesterol i en greixos saturats.


Però a més, aquest és el millor moment per introduir en la nostra dieta nous aliments dietètics anti-colesterol que es converteixin ja en un hàbit saludable per a tot l'any. Aquests són els nostres aliats anti-colesterol:

*  Prendre perles d'oli de peix ric en omega 3 ja que aquest tipus de greix té la capacitat de reduir els nivells de colesterol en sang així com de generar una sèrie de compostos ( eicosanoides ) amb propietats beneficioses a nivell circulatori ( vasodilatadores , antiagregants plaquetaris , etc . ). Els àcids grassos omega 3 tenen també una influència important pel que fa a la disminució dels triglicèrids i en conseqüència del risc cardiovascular.

*  Afegir més fibra soluble a la dieta ja que aquesta dificulta l'absorció de colesterol i de greixos en general. Els aliments que més fibra soluble contenen són el segó de civada, les llavors de lli, la glucomanana o el Opuntia ( cactus nopal ), la goma guar, el chitosan ( fibra procedent de closques de crustacis ), les algues i les pectines. Algunes d'aquestes fibres es poden afegir als plats en forma de pols o escates i altres es consumeixen en càpsules.

*  Incloure lecitina de soja al menú diari, ja que aquest fosfolípid aïllat de la soja actua com un emulgent natural dels greixos, facilitant tant la seva digestió com el seu transport. Alguns estudis han mostrat que prendre 12 grams de lecitina al dia redueix el colesterol dolent i els triglicèrids i al mateix temps puja el colesterol bo ( HDL ).

*  Prendre ferments làctics ( probiòtics ) ja que s'ha comprovat que tenir un nombre suficient de bacteris beneficiosos en l'intestí produeix efecte reductor del colesterol i els triglicèrids. Es poden prendre en vials que garanteixen arriben a l'intestí un mínim de ferments.

*  Recórrer a les plantes anti-colesterol per excel · lència, que es poden prendre en infusió, en extracte, en càpsules, en comprimits, en perles o vials. Plantes que per la seva acció sobre el fetge i la vesícula , ajuden a disminuir els nivells de colesterol en sang com la carxofa, la dent de lleó, el boldo, el card marià i la fumària. Altres que pel seu alt contingut en fibra faciliten l'eliminació de colesterol i redueixen la seva absorció com la saragatona, el plantatge, la malva i el malví. I altres plantes que ajuden a baixar el colesterol i els greixos per diferents mecanismes com l'olivera, garcinia, te verd i fucus.

Com es veu, hi ha molts recursos naturals per tornar als nivells òptims de colesterol després dels excessos de la Festes.

jueves, 2 de enero de 2014

BONES INTENCIONS PER AL 2014

Gairebé tots solem començar el nou any amb propòsits de canvis que millorin la nostra salut i estil de vida, però ens solem oblidar d'ells abans que arribi març. Aquest any pot ser diferent. El secret està en no deixar-ho tot en mans de la nostra força de voluntat, sinó a buscar també ajudes extres.

El primer és ser positius.
 És fàcil dir-ho però més difícil fer-ho. Per això es pot recórrer a algun complement dietètic que ajudi a estabilitzar l'estat d'ànim ja adaptar-nos millor als canvis. Entre les substàncies naturals que més ens poden ajudar són el safrà i l'alga klamath. El safrà  combinat amb una d'una planta de tradició ayurvèdica anomenada Withania està tenint molt èxit perquè aquesta espècie que ja es feia servir des de fa segles per combatre estats de malenconia, tristesa i desànim, ara ha estat avalada per estudis científics que mostren el seu efecte en estats de depressió lleu i moderada. Per la seva banda la whitania coneguda com el ginseng de l'Índia és usada en la medicina ayurvèdica per augmentar l'energia vital i reduir l'estrès, així que combinada amb el safrà fan un duo molt bo per aconseguir prou confiança en un mateix per assumir els canvis proposats per al proper any.
 

Prendre alga klamath en comprimits també ens va ajudar a complir amb els nostres bons propòsits ja que millora l'humor i la capacitat de sentir alegria fins i tot en situacions difícils. Es tracta d'una alga que té un gran percentatge en proteïnes que aporta una bona dosi de feniletilamina, un gran regulador de l'humor i del benestar psíquic.
A la feniletilamina se la coneix precisament com "la molècula de l'amor", ja que el nostre organisme allibera aquesta substància quan sent felicitat, amor i enamorament.
 

Sent més positius tindrem més possibilitats de complir qualsevol propòsit que ens proposem, però a més també podem fer alguna cosa per aconseguir dos dels propòsits que més es repetiran aquest cap d'any: perdre aquests kilillos de més i deixar de fumar. Per no fracassar en el dotzè intent de recuperar el pes ideal, aquest any el primer és posar-se en mans d'una bona dietista perquè faci un pla aprimant a mida i respecti els gustos de cadascú, i la segona, no deixar-ho tot en mans de la força de voluntat, sinó donar també una ajudeta prenent un complement saciant i crema greix com el mànec africà i una dosi de fibra soluble abans de cada àpat que redueix la gana i regula el trànsit intestinal.
Amb un extra de motivació i suport i amb algun saciant tan natural i sa com la fibra, serà més fàcil aconseguir per fi el teu propòsit.
 
 

Quant al de deixar de fumar omplir-se la boca de bones intencions en lloc de fum no ajuda. El millor és, un cop feta la declaració de no al tabac, recórrer, a més de l'extracte de safrà que parlem al principi de l'article, a altres remeis naturals que poden ajudar a deixar d'una vegada. Així que si el teu bon propòsit és deixar de fumar aquest any, en comptes de cafè, pren infusió de fonoll després dels àpats, ja que el cafè de la sobretaula va associat al tabac, i en canvi la infusió de fonoll ajuda a eliminar la nicotina ia millorar la digestió i l'estat d'ànim. Durant el dia, elimina el teu ansietat pel tabac prenent plantes sedants com passionera, flor del taronger, valeriana, llúpol o camamilla, que ajuden a la deshabituació i desintoxicació i pren després del sopar, 2 perles d'omega 3 per ajudar al teu cervell a percebre
altres plaers.

Si les teves bones intencions són reforçades amb els nutrients i l'energia necessària, segur que aquest any es convertiran en realitat.
 Sort en l'obstinació !