sábado, 23 de noviembre de 2013

CUIDA ELS TEUS OSSOS AMB LA DIETÈTICA

Una de cada quatre dones majors de 50 anys i uns 750.000 homes pateixen osteoporosi, una malaltia metabòlica òssia que produeix una desmineralització en l'os que fa que es torni més fràgil i es fracturi amb més facilitat. Què fer per millorar la salut dels nostres ossos ?
Com passa gairebé sempre, la salut depèn de la dieta ja que aquesta té una gran influència en el manteniment de la massa òssia al llarg de la vida i molt especialment a partir de la mitjana edat. Hi ha dos nutrients essencials per mantenir forts els ossos i evitar que disminueixi la seva densitat: el calci i la vitamina D que l'os necessita per fixar el calci. I mirin per on, en un país com el nostre on hi ha tants dies de sol (els raigs solars són els responsables de la producció d'una bona part de la vitamina D que té el nostre cos ) la vitamina D és deficitària en gran part de la població i es recomana prendre suplements.
 
Els dietètics amics de l'os

Els nostres ossos no només es nodreixen del calci de la llet sinó també de la vitamina D, del fòsfor i del magnesi - que contribueixen a que s'absorbeixi i fixi el calci en l'os - , i d'altres fonts de calci que es troba en un bon nombre de plantes. Hi ha molts aliments i suplements dietètics que ens ajudaran a mantenir el nostre capital ossi tota la vida.
 
 Cua de cavall: una planta més coneguda com diürètica, però que també és molt rica en silici i altres minerals molt útils per ajudar a soldar ossos en cas de fractures. Es pot prendre en infusió, en comprimits, en extracte i en perles.
 
Alfals: aquesta planta destaca pel seu contingut en calci, magnesi, fòsfor, ferro, coure i manganès. A més té l'avantatge que és una excel · lent proveïdora de vitamina K, que ajuda a retenir el calci en els ossos perquè aquest no s'excreti per l'orina.

Es pot prendre en germinats o en comprimits.
 
Maca: aquesta planta originària dels Andes posseeix el percentatge més elevat de calci d'origen vegetal que es coneix ( 185-400 mg/100 g ) , a més d'altres minerals implicats en la salut dels ossos com són el fòsfor i el magnesi.

Es pot consumir en forma de càpsules.
 

Algues : La majoria destaquen pel seu alt contingut en calci i magnesi. Les kelp, l'espirulina i la Chlorella, que es poden prendre en comprimits, contenen entre un 1 i un 10% de calci de bona assimilació.
Les algues que es poden prendre dessecades en estofats o amanida més riques en calci són les hijiki, kombu i wakame.


Els enemics de l'os

També cal tenir en compte que hi ha aliments que impedeixen absorbir el calci o que augmenten l'excreció de calci per l'orina. És el cas de l'alcohol, cafè, sucre refinat i de les begudes de cola. Tampoc és bo prendre un excés de proteïnes animals ( carn , peix , ous , ... ) , de sal i de vitamina A.Al marge de la dieta hi ha altres enemics dels ossos: la manca d'exercici i la manca de sol. És recomanable fer cada dia exercici moderat de 30 a 45 minuts, si pot ser a l'aire lliure i exposar a la llum solar uns 15 minuts al dia.
 
Suplements dietètics

A partir dels 50 anys, pot resultar més recomanable i pràctic recórrer a algun suplement específic per als ossos. Els homes poden triar algun suplement a força de calci de corall, que s'absorbeix millor, que porti combinat vitamines C i D i minerals com el magnesi i el fòsfor. Les dones en edat menopàusica poden optar per un complement dietètic que combini les isoflavones de soja amb calci de corall, fòsfor, magnesi i vitamines C i D.
 
 

viernes, 15 de noviembre de 2013

PLA DEFENSIU PER A NOVEMBRE

Novembre és el mes més delicat de l'any per les nostres defenses, ja que el fred - que aquest any ha arribat de cop -, així com la crisi, i la baixada de moral que sol ser més freqüent en aquesta estació, posaran a prova al nostre organisme. Però podem recórrer a algunes estratègies dietètiques que ens faran menys vulnerables a les malalties infeccioses típiques d'aquesta època.
 
El primer és proposar dormir les hores suficients, ja que alguns estudis han demostrat que les persones que dormen menys de 7 hores per les nits multipliquen el risc de desenvolupar trastorns respiratoris després d'entrar en contacte amb el virus. Així que com un bon somni ens protegeix de contagis i ens fa més forts, podem proposar-nos prendre cada dia mitjà alvocat, ja que és ric en triptòfan i en vitamines del grup B que ajuden a agafar el son.
Si tens problemes d'ansietat que t'impedeixen agafar el son, pots recórrer també a les càpsules de triptòfan, o alguna infusió de plantes afavoridores del son com la passionera o la valeriana.
 

 
Una altra estratègia, és preparar l'aparell digestiu prenent probiòtics, ja que el 70 % de les nostres cèl · lules immunitàries es troben al nostre sistema digestiu, i s'ha demostrat que mantenir la flora intestinal en bon estat ajuda a mantenir en alça nostres defenses.
Per això aquest mes va bé prendre cada dia en dejú, 1 dosi de gelea reial que inclogui probiòtics, així tindràs els avantatges saludables de tots dos suplements dietètics.Aquest és el mes de les infusions de plantes respiratòries, recomanades no només entre hores o després dels àpats, sinó també en l'esmorzar, substituint el cafè. Les més recomanades són equinàcia, trepó, pi, sol d'or, ginebre, arítjol, farigola, romaní, plantatge, saüc, eucaliptus, etc. Es poden endolcir amb mel i prendre de 3 a 5 tasses al dia. Pots trobar aquestes plantes soles o combinades, en bossetes o en planta trossejada. Una altra bona opció és comprar un xarop que inclogui plantes respiratòries i preparar la infusió afegint una cullerada del xarop de plantes a una tassa d'aigua calenta. Tria un xarop que a més de les plantes esmentades, inclogui mel i pròpolis.
 
El pròpolis és un altre element imprescindible per aquest mes.
Tingues a mà un pot d'extracte de pròpolis, i al primer símptoma de refredat o picor de coll, posa 20 gotes en una tassa d'infusió i pren-lo.
 
 
Descobreix el poder purificant dels olis essencials com els de pi, romaní, llimona, sàlvia, xiprer i eucaliptus. Es poden posar unes gotes d'algun d'aquests olis essencials en un humidificador elèctric que permeti incorporar olis, i purificar així l'ambient de la casa i especialment el del dormitori abans d'anar a dormir. També es pot afegir una gota d'aquests olis essencials en la infusió just abans de prendre-la. I molt important. Posa't una gota d'algun d'aquests olis essencials al canell o/a la mà quan vagis a llocs públics amb molta gent i amb risc de contagi. Però ull, una sola gota, ja que els olis essencials són molt potents.I finalment, inclou aquesta sopa de ceba en els teus sopars, ja que el seu poder depuratiu i antisèptic ajuda a mantenir el teu organisme lliure de toxines i així millor preparat per enfrontar-se al fred. Per a 4 persones, posa a bullir en 2 litres d'aigua, 4 cebes grans. Després de 10 minuts coent, afegeix 3 cullerades de flocs de civada per cada persona. Deixa bullir 10 minuts més, i quan escalfar una mica, passa-ho per batedora fins a aconseguir un puré dens. Serveix-ho amb una mica de formatge ratllat o crema de llet de soja i espècies al teu gust ( canyella , comí , gingebre , etc . ) .


jueves, 7 de noviembre de 2013

SUCRE SOTA CONTROL

La diabetis és una malaltia que cada vegada creix més i ja compta amb més de 366 afectats a tot el món, segons les xifres de la Organització Mundial de la Salut ( OMS ). És probable que aquesta xifra augmenti i arribi a duplicar-se en l'any 2030. Però el nombre d'afectats també podria reduir, perquè la bona notícia és que una de les causes de més pes en el desenvolupament i prevenció de la diabetis és l'alimentació, i per tant és relativament fàcil actuar-hi.Tot i que pot haver condicionants genètics, segons els experts, l'alimentació és , en la majoria dels casos, una de les causes més importants en l'aparició de la diabetis. Moltes persones els pares van ser diabètics es lliuren de la malaltia perquè cuiden molt la seva alimentació i fan esport. Per exemple, tenir cura del pes és fonamental i s'ha demostrat que la malaltia pot arribar a desaparèixer quan les persones diabètiques aconsegueixen pèrdues significatives de pes.Així doncs, quines són les regles d'una alimentació que ajudi a prevenir la diabetis i a baixar també els nivells de sucre en sang quan arriben a una xifra que comença a fer necessari prendre mesures per reduir?
 
 
Sis regles per baixar el sucre
1 . La primera regla i més important, és introduir més fibra en la dieta, no només triant aliments rics en fibra, sinó també afegint suplements de fibra soluble en cada àpat. Els millors suplements d'aquesta fibra són les càpsules de glucomanana, de les que hauries de prendre dues càpsules en cada àpat principal ( un total de 6 al dia ) i el segó de civada ( de 3 a 6 cullerades diàries barrejades en iogurts, sopes, sucs, truites, etc . ).

Per què triem glucomanana? Perquè és una fibra soluble extreta d'una lleguminosa procedent de l'Índia que al barrejar-se amb l'aigua forma una substància gelatinosa de molt alta viscositat i adherència ( pel que resulta més eficaç que la majoria de fibres solubles ), que recorre l'intestí i interfereix l'absorció de nutrients, principalment sucres, greixos, colesterol i àcids biliars. L'efecte enlentecedor de l'absorció de la glucosa, fa que aquesta pugi lentament i per un temps prolongat en la sang, el que provoca una sensació de sacietat duradora. La glucomanana té la capacitat d'absorbir gran quantitat d'aigua , augmentant fins a 200 vegades el seu volum, contribuint també d'aquesta manera a perllongar la sensació de sacietat i disminuint la gana.
També activa els moviments fisiològics de l'intestí, regulant el trànsit i evitant el restrenyiment.

2 . Segueix una dieta baixa en greixos, evitant sobretot les salses, preferint el peix a la carn i els formatges, consumint diàriament verdures i fruites i sense sobrepassar amb les quantitats.

3 . Agafa un suplement de crom, millor en forma de picolinato de crom ja que millora la tolerància a la glucosa i facilita el control de la glucosa en diabètics.

4 . Presa infusions de plantes amb acció hipoglucemiant com sàlvia, olivera, Travalera, Copalchi i centaura.

5 . Endolceix les teves begudes i les teves postres amb estèvia un edulcorant natural procedent de la planta Stevia rebaudiana que posseeix un sabor fresc característic i pot usar-se tant per coure com per a receptes que requereixin fred, i es pot afegir també a tot tipus d'aliments i begudes.

6 . Intenta reduir l'índex glucèmic dels àpats introduint verdures en els plats de pasta o arròs, afegint vinagre de poma o suc de llimona en totes les amanides i altres menjars i utilitzant canyella ( mitja cullerada al dia) per amanir els plats.