sábado, 10 de agosto de 2013

COM PREVENIR UN COP DE CALOR

Amb les temperatures altes augmenta el risc de patir una hipertèrmia o cop de calor. Es tracta d'una elevació de la temperatura corporal fins a 40 graus (quatre més del normal) per exposició a altes temperatures que es produeix quan deixen de funcionar els mecanismes que fa servir l'organisme per refredar-se, com poden ser la suor i la respiració. Els símptomes de la hipertèrmia o cop de calor són diversos i alguns inespecífics, com ara mal de cap, sensació de boca seca i pastosa, nàusees, vòmits, marejos, calfreds, desorientació, pell seca i envermellida i disminució de la resposta, fins a arribar a una possible pèrdua de consciència.

Encara que és un problema que acusen més les persones grans, és una cosa que pot afectar qualsevol edat si no es prenen les mesures adequades en els dies de molta calor. Per això els experts aconsellen adaptar la dieta prenent aliments menys calòrics i més hidratants.
Cal menjar fruites fresques i vegetals que continguin molta aigua i evitar l'excés de sal, ja que massa sodi podria obstaculitzar la producció normal de suor corporal.

Per aconseguir l'equilibri entre la quantitat de líquid que entra i el que surt de l'organisme cal beure entre 2 i 2,5 litres de líquid gradualment al llarg del dia, amb més freqüència al matí i la tarda que no a la nit , per evitar la incontinència nocturna.
Cal tenir en compte que la manca de set és enganyosa, pel que s'ha de consumir aigua, infusions o sucs de fruites encara que no es tingui la sensació de set, i evitar el consum de begudes alcohòliques.
Quan la temperatura exterior és molt alta i les pèrdues de líquids no es reemplacen de forma adequada, es produeix una situació de deshidratació, la tensió arterial baixa, apareix sensació de debilitat i fins i tot rampes musculars. Si aquesta situació no es corregeix a temps es perd la capacitat de sudoració i la pell presenta un aspecte sec i enrogit, la temperatura corporal puja progressivament fins a xifres que superen els 40 graus, s'entra en hipertèrmia i si aquest procés continua, es pot arribar
a una situació més complicada.
Cal protegir-se de l'exposició directa i prolongada al sol i evitar l'exposició a les hores de més intensitat (de 12.00 a 16.00 hores) i quan la humitat relativa és superior al 60 per cent. També cal evitar fer exercici físic durant les hores de més calor ja que l'associació d'activitat física, alta temperatura i humitat alta incrementa molt el risc de patir un cop de calor.
És preferible vestir-se amb roba lleugera i solta, de colors clars, perquè la pell pugui respirar i protegir el cap del sol amb barret o gorra.
 
QUE FER DAVANT UN COP DE CALOR

Tots podem patir un cop de calor, encara que els col · lectius més vulnerables són la gent gran, nens, embarassades, malalts crònics i persones que prenen diürètics i altres medicaments. Davant la sospita que algú pot estar patint un cop de calor, cal traslladar-lo a una zona d'ombra i intentar refrescar amb draps o tovalloles humides fredes al clatell, front, sota les aixelles ia l'engonal, i donar-li molts líquids de preferència amb electròlits. Si el seu estat empitjora amb marejos, intens mal de cap, increment de la respiració i ritme cardíac, sudoració excessiva, espasmes, confusió o desorientació, cal trucar als serveis sanitaris.

No hay comentarios:

Publicar un comentario