lunes, 19 de noviembre de 2012

ETS INTOLERANT A LA LACTOSA?. ALTERNATIVES SANES A LA LLET

 
Si ets un dels 15% d'espanyols que cada vegada que prenen llet noten punxades i dolor abdominal, el més probable és que pateixis intolerància a la lactosa.
La solució?. Eliminar la llet de vaca de la dieta ( ja què conté entre un 4% i un 5% de lactosa) i substituir per altres alternatives també gustoses i nutritives.
La Lactosa és el sucre principal de la llet i esta formada per dues molècules i per això fabrica un enzim anomenat lactasa. Quan l'organisme no produeix suficient lactasa, la digestió de la lactosa es fa malament i és quan podem parlar d'intolerància a la lactosa. Quan existeix aquesta intolerància, una part de la lactosa no es digerida, passa al colon i produeix àcid làctic, àcids grassos volàtils i gas. Hi ha acidesa i el trànsit s'accelera, provocant problemes intestinals.
 
Quina és la causa de la intolerància a la lactosa?.
A part de excepcionals predisposicions genètiques, la intolerància a la lactosa està lligada a l'edat. Els nadons necessiten molta lactosa per assimilar bé la llet materna, el seu únic aliment, i per això normalment la produeixen en quantitat. Però a partir del 18-20 anys, la fabricació d'aquest enzim baixa i mentre algunes persones conserven una producció suficient per continuar assimilant la lactosa de la llet sense dificultat, en altres aquesta disminueix molt, i per això presenten problemes de intolerància.
 
Tenim que deixar els làctics?.
Hi han dues proves senzilles que t'ajudaran a saber si els teus problemes intestinals són deguts a la lactosa. La primera consisteix en prendre en dejú dos gots de llet sense prendre ninguna altra cosa en dues hores i observar si apareix algún símptoma ( dolor abdominal, punxades, diarrea,...) és obvi que la lactosa et dona problemes. La segona prova consisteix en deixar de menjar durant 15 dies tots els aliments que contenen lactosa ( llet, formatge, iogurt,...). Has d'observar com et trobes i com fas la digestió.
Si millores, el més probable és que pateixis algun grau de intolerància a la lactosa. Però si et vols assegurar millor hauríes de demanar al teu metge una prova hospitalaria que consisteix en controlar la dosis de hidrògen expirat després de prendre lactosa.
 
 
Alternatives sanas.
Si has de deixar de prendre làctics, no hi ha problemes, ja què disposes de moltes alternatives que et deixaran gaudir dels nutrients valuosos de la llet, com el calci, proteïnes, etc. Per substituir la llet de vaca, el iogurt i els postres elaborats amb llet animal, en les tendes de dietètica hi han moltes opcions sense lactosa i sense proteïnes làctiques com:
  1. Begudes de soja, enriquides amb calci, amb un agradable gust que agraden a tothom, grans i petits.
  2. Begudes de civada, també amb calci o Bio, fàcil de digerir i d'excel.lent gust.
  3. Begudes d'arròs, més lleugera i digestiva, ideal per dietes toves post diarrea u altres problemes digestius.
  4. Llet d'ametlles, energitzant, ideal per substituir la llet de vaca en esmorzars i berenars, ja què aporta totes les ventatges nutricionals d'aquest fruit sec tan ric en calci.
  5. Iogurts de soja de molts sabors que aporten lactobacils igual que els iogurts de vaca.
 


     

No hay comentarios:

Publicar un comentario