lunes, 19 de noviembre de 2012

ETS INTOLERANT A LA LACTOSA?. ALTERNATIVES SANES A LA LLET

 
Si ets un dels 15% d'espanyols que cada vegada que prenen llet noten punxades i dolor abdominal, el més probable és que pateixis intolerància a la lactosa.
La solució?. Eliminar la llet de vaca de la dieta ( ja què conté entre un 4% i un 5% de lactosa) i substituir per altres alternatives també gustoses i nutritives.
La Lactosa és el sucre principal de la llet i esta formada per dues molècules i per això fabrica un enzim anomenat lactasa. Quan l'organisme no produeix suficient lactasa, la digestió de la lactosa es fa malament i és quan podem parlar d'intolerància a la lactosa. Quan existeix aquesta intolerància, una part de la lactosa no es digerida, passa al colon i produeix àcid làctic, àcids grassos volàtils i gas. Hi ha acidesa i el trànsit s'accelera, provocant problemes intestinals.
 
Quina és la causa de la intolerància a la lactosa?.
A part de excepcionals predisposicions genètiques, la intolerància a la lactosa està lligada a l'edat. Els nadons necessiten molta lactosa per assimilar bé la llet materna, el seu únic aliment, i per això normalment la produeixen en quantitat. Però a partir del 18-20 anys, la fabricació d'aquest enzim baixa i mentre algunes persones conserven una producció suficient per continuar assimilant la lactosa de la llet sense dificultat, en altres aquesta disminueix molt, i per això presenten problemes de intolerància.
 
Tenim que deixar els làctics?.
Hi han dues proves senzilles que t'ajudaran a saber si els teus problemes intestinals són deguts a la lactosa. La primera consisteix en prendre en dejú dos gots de llet sense prendre ninguna altra cosa en dues hores i observar si apareix algún símptoma ( dolor abdominal, punxades, diarrea,...) és obvi que la lactosa et dona problemes. La segona prova consisteix en deixar de menjar durant 15 dies tots els aliments que contenen lactosa ( llet, formatge, iogurt,...). Has d'observar com et trobes i com fas la digestió.
Si millores, el més probable és que pateixis algun grau de intolerància a la lactosa. Però si et vols assegurar millor hauríes de demanar al teu metge una prova hospitalaria que consisteix en controlar la dosis de hidrògen expirat després de prendre lactosa.
 
 
Alternatives sanas.
Si has de deixar de prendre làctics, no hi ha problemes, ja què disposes de moltes alternatives que et deixaran gaudir dels nutrients valuosos de la llet, com el calci, proteïnes, etc. Per substituir la llet de vaca, el iogurt i els postres elaborats amb llet animal, en les tendes de dietètica hi han moltes opcions sense lactosa i sense proteïnes làctiques com:
  1. Begudes de soja, enriquides amb calci, amb un agradable gust que agraden a tothom, grans i petits.
  2. Begudes de civada, també amb calci o Bio, fàcil de digerir i d'excel.lent gust.
  3. Begudes d'arròs, més lleugera i digestiva, ideal per dietes toves post diarrea u altres problemes digestius.
  4. Llet d'ametlles, energitzant, ideal per substituir la llet de vaca en esmorzars i berenars, ja què aporta totes les ventatges nutricionals d'aquest fruit sec tan ric en calci.
  5. Iogurts de soja de molts sabors que aporten lactobacils igual que els iogurts de vaca.
 


     

sábado, 10 de noviembre de 2012

COM PREVENIR LA DIABETIS

El 14 de novembre, com cada any, es celebra el Día Mundial de la Diabetis, una jornada en la qual el seu primer objectiu és mentalitzar a les persones amb diabetis envers les característiques i possibles conseqüències d'aquesta enfermetat crònica i silenciosa que ja afecta a més de quatre milions d'espanyols.
Per això, avui toca parlar de la diabetis, però des del punt de vista dietètic i preventiu, ja què és molt el que es pot fer, per evitar aquesta enfermetat i per minorar les seves conseqüències quan ja la tenim.
 
Utilitza Stevia per endolcir: com és evident, l'excès de sucre i dolços té bona part de culpa de la diabetis en la nostra societat. Així que aconseguir un endolcidor sa, i sense sucre, és una de les primeres estratègies preventives d'aquest mal. Com per fi ja s'autoritzat en Espanya la venda de Stevia, un endolcidor natural que es treu d'una planta anomenada Stevia Rebaudiana, una planta que endolça 300 vegades més que la sucre, endolcir amb Stevia ( líquida o en pols), pot ser una de les principals estratègies antidiabetis a aplicar. Es ideal per substituir la sucre i els endolcidors sintètics tant en aliments com en begudes, fredes i calentes. A més a més hi ha que evitar els refrescos ensucrats ja què tenen una quantitat de sucre molt elevada.

Cereals integrals en l'esmorzar: flocs de civada, muesli cruixent, pa integral amb llavors de lli, tortites d'arròs integral o de moresc, o torrades d'espelta, de civada o amb segó, són la millor forma de prendre cereals integrals en l'esmorzar, augmentant la ingesta de fibra i aconseguir així baixar els nivells de glucosa en sang. Per tant s'han d'evitar prendre els cereals refinats plens de sucres, especialment els dels nens.

 

Peix blau i altres aliments rics en Omega 3: els àcids grassos omega 3 també ajuden a previndre la diabetis. Així que es podria prendre 3 díes a la setmana peix blau ( sardines, salmó, tonyina,...), així com llavors de lli, algues i anous. Però l'opció més pràctica i segura, podría ser prendre omega 3 en forma de perles d'oli de peix.

 
Productes de soja i altres aliments rics en magnesi: el risc de desenvolupar diabetis de tipus 2 és redueix en un 15% si prenem 100 mg de magnesi al día. I els productes de soja són una bona font natural de magnesi. Per exemple prendre un brick de beguda de soja de 250 ml. cada día ja obtens els 100 mg. de magnesi.
 
Inclueix en la teva dieta aliments rics en crom: com el germe de blat i llevadura de cervesa ja què milloren la funció de la insulina.
 
Prendre Infusions de plantes: com principis actius que ajuden a baixar la glucosa en sang com travalera, copalchi, olivera, eucaliptus, centaurea, malva, fenigrec, salvia o fulles de vinya.

 
I per acabar afegeix fibra a la teva dieta: s'han de prendre 30 g. de fibra al día, així que si no aconsegueixes arribar a aquesta quantitat prenen cereals integrals, verdures i llegums, es pot prendre un sobre de fibra soluble dissolta en un got d'aigua a meitat de cada menjada. Amb això aconsegueixes reduir l'índex glicèmic de la resta del menjar.